Ledare: Flygskatten är riktad mot Skavsta

Regeringens flygskatt är utformad för att slå extra hårt mot Skavsta.

Målet med flygskatten som regeringen vill införa är att slå extra hårt mot lågprisflyget. Det ska bli färre resor och färre flyglinjer. Det lär i så fall drabba Skavsta särskilt hårt. FOTO: SANDRA NORDIN

Målet med flygskatten som regeringen vill införa är att slå extra hårt mot lågprisflyget. Det ska bli färre resor och färre flyglinjer. Det lär i så fall drabba Skavsta särskilt hårt. FOTO: SANDRA NORDIN

Foto:

Övrigt2017-03-11 08:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Det är inte underligt alls att Skavsta flygplats känner stor oro inför regeringens ­förslag till flygskatt. Regeringen vill helt enkelt minska trafiken på Skavsta. Kärnan i argumentationen är att det är för billigt att flyga och att folk flyger för mycket.

Skatten som Socialdemokraterna och Miljöpartiet, med stöd av Vänsterpartiet, vill införa handlar mer om att fördyra flygpriset och få färre flyglinjer än att stötta en klimatomställning. Om man med det senare menar en förändring till mer hållbara flygtransporter.

Att bekämpa färdsätt är en negativt laddad politik. Att förbättra bränslen och göra själva transporten allt mer hållbar är positivt. Då kan det krävas styrmedel som gynnar en övergång till det mer hållbara. Det ­kräver fingertoppkänsla.

En tungt vägande faktor bakom lågprisflygets ­utveckling i Sverige är Skavsta och Ryanair. Utvecklingen för flygplatsen i Nyköping symboliserar den förändring som har skett på 30 år – och det irländska flygbolagets tillväxt än mer så. Flyget har blivit så ­billigt att vanligt folk använder det, men det är också de mest priskänsliga resorna för resenärerna.

Skavstas farhågor fokuserar på följderna av att flygbiljetten bara görs dyrare med en skatt. Utan att det finns något sätt att göra något miljömässigt bättre och ­styra bort skattebördan. Det är sannolikt att flygskatten får Ryanair att gå i taket. Skavstas utbud kommer att påverkas i negativ riktning. Då får flygskatten den ­effekt som Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill ha. Ett antal lågprisavgångar från Sverige och Nyköping läggs ned. I det mest drastiska scenariot lämnar Ryanair Skavsta helt.

Klimatfrågan berör oss alla. Vi har ett ansvar att hantera den med omsorg och noggrannhet. Flyget måste bli mer hållbart, men är det rimligt att ­driva en skattepolitik som direkt syftar till att skada den flygplats som långsiktigt och lättast kan komplettera ­utbudet på Arlanda?

[link value="http://stockholmskavstautveckling.se/wp-content/uploads/2017/03/RF-S%C3%B6rmland-yttrande-flygskatt.pdf" text="Här hittar du Regionförbundet Sörmlands yttrande om flygskatten."]

Regionförbundet Sörmland konstaterar i sitt yttrande att skatten slår hårdast mot lågprisflyget utan att försöka få flygbolagen att använda mer förnyelsebara flygbränslen. Utvecklingen mot fossilfritt är nödvändig om vi ska nå en klimatomställning och samtidigt ha ett samhälle där rörlighet och transportkraft värnas­ och inte försvagas. Utöver detta är det så klart också önskvärt att produktionen av flygplan kan begränsa sin ­klimatbelastning, något som även gäller buss-, bil- och lastbilssektorn. Utan att knäcka, utan att stoppa och utan göra snabba effektiva transporter till en oas för de resenärer som tjänar mycket mer än genomsnittet.

[link value="http://stockholmskavstautveckling.se/wp-content/uploads/2017/02/Yttrande-SOU-2016_83-_En-svensk-flygskatt_Nyk%C3%B6pings-kommun.pdf" text="Här hittar du Nyköpings kommuns yttrande om flygskatten."]

Nyköpings kommun är delägare i Skavsta och har därmed i högsta grad ett ansvar för flygplatsens ­utveckling, samt de många arbetstillfällen som är ­beroende av detta. I kommunens ytterst hovsamt ­hållna yttrande om flygskatten framgår att även den rödgröna kommunledningen – om än ”rent hypotetiskt” – inser att effekten kan bli drastiskt negativ för Skavstas vidkommande.