Sörmlänningar måste få välja hur de vill betala

För Södermanland konstaterar länsstyrelsen att antalet serviceutövare som hanterar kontanter har minskat från 126 till 89 stycken de senaste fem åren, skriver Nina Wenning, Bankomat.

För Södermanland konstaterar länsstyrelsen att antalet serviceutövare som hanterar kontanter har minskat från 126 till 89 stycken de senaste fem åren, skriver Nina Wenning, Bankomat.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2020-05-29 05:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle går rekordsnabbt i Sverige. Andelen kontanta betalningar i ekonomin minskar drastiskt över tid, vilket gör vårt land unikt i ett internationellt perspektiv.

Det finns många fördelar med omställningen till digitala betaltjänster, men den är inte problemfri. Utmaningarna handlar dels om att grupper i digitalt utanförskap – exempelvis äldre och människor med funktionsvariationer – har svårt att klara sig utan kontanter, dels om att det ännu inte finns pålitliga alternativ till kontanter i krissituationer.

 

I rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2019” drar Länsstyrelserna slutsatsen att kontantservicen minskar och att åtgärder behövs för att Sverige ska kunna behålla en rikstäckande kontantinfrastruktur.

För Södermanland konstaterar länsstyrelsen att antalet serviceutövare som hanterar kontanter har minskat från 126 till 89 stycken de senaste fem åren. Detta orsakar främst problem för grupper i digitalt utanförskap.

För att motverka en nedmontering av kontantinfrastrukturen antog riksdagen i höstas en ny lag som innebär att sex stora banker ska upprätthålla samma kontantservice som fanns i Sverige år 2017. Det betyder att 99,7 procent av svenskarna ska kunna ta ut kontanter inom 25 kilometer från sin bostad.

 

Lagen ställer inga krav på länsnivå och variationerna över landet är stora. I Sörmland hade alla invånare år 2017 tillgång till kontantuttag inom 25 kilometer från sin bostad.

När vi på Bankomat nu går igenom lagen och tar beslut om hur vi ska placera vår kontantservice kommer vi försöka se till att det finns en rimlig täckning i alla län och att uttagsautomater ska finnas där människor använder kontanter. Parallellt med det arbetet kommer vi också att utveckla nya tjänster för att tillgängliggöra kontanter.

 

Bankomat vill att kontanter ska finnas kvar som betalningsmedel runtom i Sverige under överskådlig tid, så att man själv kan välja hur man vill betala. Samtidigt ser vi på längre sikt positivt på övergången från kontanta till digitala betalsätt. Vad som krävs är att det tas fram lösningar på de utanförskaps- och sårbarhetsutmaningar som finns med dagens digitala alternativ.

Sverige har goda möjligheter att bli det land i världen som utvecklar framtidens betaltjänster. För att det ska ske krävs att våra politiker aktivt främjar såväl kontanthanteringen som digitaliseringen av betalmarknaden.