– Jag skulle vilja få mer jobb på båtarna, säger ägaren Niclas Nordlie. 

Spelhagens Marinbutik bedriver butiksförsäljning av båtar, motorer och tillbehör. Företaget har en verkstad som utför reparationer och service. Företaget erbjuder även vinterförvaring av båtar. Kunder kan komplettera förvaringen med till exempel tvätt, vaxning, bottenmålning och reparationer. 

– Jag behöver ägna mig mer åt att skruva. Det känns som att om jag lägger ner fyra timmar i butiken måste jag sälja väldigt mycket grejer för att få in timpenningen, men om jag står i verkstaden och jobbar så blir det en helt annat ekvation, säger Niclas Nordlie.

Artikelbild

| Under vinterhalvåret råder full aktivitet i Marinbutikens verkstad där Niclas Nordlie och hans medarbetare bland annat reparerar och servar motorer.

Marinbutiken har legat på Spelhagsvägen 6 sedan 2010 då den flyttade dit från varvet på Brandholmen. Niclas tycker att butikens läge i Spelhagen är perfekt. 

– Vi har segelsällskapet rätt över gatan. Där ligger det ju kanske 400 båtar. Läget är bra mellan hamnen och stan. 

Butiken märker tydligt av konkurrensen från näthandeln och andra aktörer som till exempel Biltema och Jula som också säljer båttillbehör. Men om det är glest mellan kunderna i butiken så finns det desto fler båtar i vinterförvaringstälten. I verkstaden står flera båtar och massor av motorer som väntar på reparation och service. 

– Nu håller vi på att ta upp båtar. Det fortsätter till december. Vi servar och förvarar båtarna. Jag hinner inte göra alla jobb direkt på båtarna som jag förvarar. Jag tar fram dem i vinter och gör jobben då. Så arbetar jag fram till april då sjösättningarna börjar. 

Artikelbild

| Så är års är det lugnt i butiken där det bland annat säljs kanoter och båttillbehör.

Sjösättningarna pågår fram till midsommar. Sedan brukar Marinbutiken få en del jobb som handlar om att reparera skador på båtar som uppstått när de gått på grund. I augusti börjar folk att ta upp sina båtar på land igen. Marinbutiken får också ta hand om båtar som utsatts för stölder, vilket tyvärr är ganska vanligt. Det handlar då i regel om stöder av utombordsmotorer. 

Marinbutiken vinterförvarar nästan 150 båtar. De flesta båtarna står tätt packade i två stora förvaringstält. Några båtar står utomhus. 

– Vi har i princip fullt. Jag tar båtar som är upp till 9-10 meter och som väger max 6-7 ton. 

Det varierar hur mycket extraservice varje kund på vinterförvaringen vill ha. 

– Någon kanske vill ha ett ankarspel monterat på båten. Jag har monterat bogpropellrar som man sätter fram på båten så att man kan köra stäven åt sidan. Sedan gör jag motorbyten åt folk som vill byta upp sig med sina motorer. Om kunden har tröttnat på båtens dynor kan jag fixa nya, berättar Niclas och fortsätter: 

– Jag har en 4,5-metersbåt som jag åker och hämtar uppe i Björnlunda. Jag tar hit den, gör i ordning motorn, tvättar och vaxar den. Jag lägger plast över den och förvarar den över vintern. På våren tar jag fram den, tvättar den, kör upp den till Björnlunda och sjösätter den vid kundens brygga. Jag har såna kunder i Nyköping också. 

Varje säsong brukar drygt tio kunder lämna vinterförvaringen och lika många nya tillkomma. Marinbutiken hjälper även kunder att sälja sina båtar. 

– Vi har förmedlat dem. Då blir man ju av med en vinterkund, men det fyller ganska snabbt på med nya. 

Sammanlagt jobbar tre personer på Marinbutiken, däribland Niclas hustru som sköter bokföringen, svarar i telefon och tittar till butiken nu på vintern. 

– Så länge hon är här har vi butiken öppen. Är hon inte här sätter vi en lapp på dörren att de får gå runt till verkstaden där vi står och skruvar och fixar. 

Niclas Nordlie menar att båtbranschen bjuder på många utmaningar och pekar på att flera kapitalstarka investerare som på senare år gett sig in i branschen och misslyckats. Småföretagare som rättat mun efter matsäcken har klarat sig bättre. 

– Det är företagare som lever med sina företag. Det är mycket jobb och man får inte betalt för alla timmar man lägger ner. 

Niclas menar att företagare i båtbranschen kan behöva lite av en konstnärs egenskaper. 

– Det går nästan inte att driva som ett normalt företag, men på något jäkla vänster går det!

En orsak till att branschen är krävande är att omkostnaderna är stora. Bara för att reparera en båt behöver den transporteras till verkstaden med trailer och truck. Reparationerna kan vara komplicerade eftersom det är svårare att komma åt motorer och annat på en båt än på till exempel en bil. 

– Vi kryper ju i båtarna och det är trångt. Det är så mycket grejer på en båtrackare, alltifrån motorerna till trä- och plastjobb, elektronik, el, vvs, vatten och pumpar. De nya motorerna är datorstyrda så man kopplar upp sig med en dator och kodar. Man måste hänga med för att kunna ta hand om båtarna!