Drygt 20 kvinnliga företagare deltog på frukostträffen som ägde rum på Gustafsviks Levande Ljus & Café den 25 oktober. Affärskvinnans nätverks träffar i Gnesta arrangeras av Nyföretagarcentrum och SEB i samarbete med Gnesta kommun. 

– Målgruppen är kvinnor som driver företag eller som funderar på att starta. Deltagarna berättar vad de gör och knyter kontakter. Programmet och föreläsningen är till för att de ska växa både som personer men även i sitt företagande, säger Birgit Båvner, verksamhetschef på Nyföretagarcentrum Östra Sörmland. 

Birgitta Svensson driver Gustafsviks Levande Ljus & Café tillsammans med sin make Peter. 

Artikelbild

| Birgitta Svensson driver Gustafsviks Levande Ljus & Café där Affärskvinnans nätverk brukar hålla sina frukostmöten.

– Nätverket är jätteviktigt för man hjälper varandra. Här på Gustafsvik har vi många kunder som jag pratar med och som jag kan slussa vidare till andra i nätverket när jag vet vad de håller på med. 

Hur går det för Gustafsvik?

– Det går bra. Nu går vi in i femte året med caféet. Vi börjar nå vårt mål. Man prövar sig alltid fram för att se vad som är mest lönsamt och det har vi hittat nu. 

Morgonens program leddes av affärsutvecklaren och marknadsföraren Kajsa Kromnér. Hon berättade om hur man kan bygga sitt varumärke och paketera sitt företag. Hon började med att tipsa om att man kan skriva ett manifest som kan fungera som styrdokument för hur man ska jobba med sitt företag. 

Artikelbild

| Patricia Larsson på Gnesta Färghus AB deltog på nätverksträffen där deltagarna fick skriva sina egna hisspresentationer.

– I mitt manifest har jag samlat jobb som jag vill tacka ja till, jag har samlat jobb som jag tackar nej till, jag har skrivit upp vilka sammanhang jag vill vara i, till exempel har jag skrivit att jag vill vara i en kreativ miljö i ett positivt sammanhang. Det har hjälpt mig att förhålla mig till mina uppdrag och till mina kunder. 

Kajsa Kromnér menar att man kan tydliggöra sitt varumärke ytterligare genom att ta fram ledord för sitt företag. Ledorden ska beskriva vilka egenskaper man vill att företaget ska kännetecknas av och vilken känsla man vill att ens kunder ska få när de hör företagsnamnet. Deltagarna på nätverksfrukosten fick en stund på sig att skriva ned ledord för sina företag. Några av företagarna läste sedan upp sina ledord, bland annat Ulla Ceder som vill att hennes kostnärsföretag ska förknippas med egenskaperna kreativitet, personlig utveckling, kärleksfullhet, unikt, äkta, omtänksamhet, kvalitet, eftertanke, noggrannhet och tidlöshet. 

– Bra jobbat! kommenterade Kajsa och gick vidare i programmet med att prata om hur man kan paketera sitt företag. Ett sätt är att göra en så kallad hisspresentation som innebär att man på cirka 30 sekunder talar om  vad man säljer och var man kommer ifrån. Hisspresentationen kan man ha nytta av när man nätverkar och träffar andra företagare.  

– En riktigt, riktigt bra hisspresentation behöver faktiskt svara på två saker: Vet kunden vad du säljer och vad får kunden ut av affären? säger Kajsa. 

Hon tipsade bland annat om att man inte behöver inleda med att säga sitt namn. I stället kan man ställa en intresseväckande fråga. Hon tipsade även om att det kan vara läge att vara lite kaxig i sin presentation. 

– Det är sånt som kunden kommer ihåg. Det är otroligt viktigt för mig att vara ödmjuk inför kundens behov, men det hindrar mig inte från att vara kaxig och stolt över det jag har gjort. 

Deltagarna på frukostträffen fick skriva sina egna hisspresentationer utifrån de ledord de tagit fram. Alla läste sedan upp sina presentationer, bland annat Patricia Larsson på Gnesta Färghus AB: 

"Har du tröttnat på din väggfärg? Eller är det dags att hitta nya tapeter? Kanske de hänger där på väggen och ser jäkligt tråkiga ut? Kom då till oss! Vi har lång erfarenhet av färg och form. Vi hjälper dig i alla steg. Du ska känna dig trygg. Varmt välkomna till oss på Gnesta Färghus."

– Supersnyggt! sa Kajsa innan hon avslutade sitt uppskattade program med att uppmana alla deltagare att se sig själva som de fantastiska vd:ar de är. 

Ylva Johannesson, näringslivssamordnare på Gnesta kommun, var också med på träffen och berättade om aktuella företagsnyheter. 

– En stor grej är revideringen av näringslivsprogrammet som börjar nu i höst och pågår också under våren. 

Kommunen vill involvera så många företagare som möjligt i arbetet och arrangerar därför en workshop den 22 januari. Ylva Johannesson påminde företagarna om att skicka in sina evenemang till Gnesta kommuns evenemangskalender. Hon berättade också att nästa års näringslivsgala kommer att äga rum någon gång kring månadsskiftet januari/februari. 

– Förra året hade vi väldigt roligt och trevligt. Nu jobbar vi för att tagga upp ännu mer för kommande näringslivsgala!