– De digitala medierna hjälper oss att smalna av budskapen på individnivå, säger Mårten Tenne, handlare på ICA Maxi i Nyköping. 

När ICA Maxi i Nyköping utsågs till vinnare av Guldnyckeln på MINO-galan den 25 oktober var det andra gången som företaget fick ta emot den prestigefyllda utmärkelsen. Första gången var 2012 då företaget prisades för sin lyckade marknadsföring i samband med att butiken byggdes ut och gick från att vara ICA Kvantum till ICA Maxi. 

Företaget har fortsatt att jobba målmedvetet med sin marknadsföring och den här gången motiverades priset bland annat av butikens innovativa marknadsföring som sker i flera olika kanaler och i samarbete med lokala partners. 

Artikelbild

| ICA Maxi byter under hösten ut alla gamla kylar och frysar till mer klimatsmarta alternativ. Handlaren Mårten Tenne och Robert Kraatz med lödkolven.

– Det är fantastiskt. Man är ödmjuk och glad över att få det här priset, säger handlaren Mårten Tenne. 

Han berättar att det går bra för ICA Maxi som har 130 anställda och som ökar sin försäljning både i butiken och online. ICA Maxi byter under hösten ut alla gamla kylar och frysar till mer klimatsmarta alternativ. Renoveringen väntas vara klar i slutet av november. 

– Vi tar marknadsandelar och växer på en växande marknad. En stor anledning är vår satsning på nät och onlinehandel, men jag ska tillägga att butiken växer mer än onlinehandeln. Jag ser onlinehandeln som en dragare som föder handel. 

Enligt Mårten arbetar ICA Maxi strukturerat med en marknadsplan.

 – Vår business är ju lokal. Vi tittar mycket på postnummerområden och ser hur våra kunder utvecklas. Hur många i Bryngelstorp eller Arnö handlar av oss? Om vi tappar någonstans har vi en strategi för hur vi ska utveckla erbjudanden och pusha lite hårdare i det området. 

Mårten tror mycket på skräddarsydda erbjudanden som riktas till väl avgränsade kundkategorier. 

– I vår bransch har marknadsföringen handlat väldigt mycket om vara/pris, men vi behöver verkligen lära oss hur man når en unik kund med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. Det tror jag att de digitala kanalerna hjälper oss med enormt mycket.

Företaget arbetar med marknadsföring i flera olika kanaler. Butiken skickar ut reklamblad till kunderna och annonserar i Södermanlands Nyheter. ICA Maxi skickar även mejl eller brev direkt till kunder som har ICA-kort. ICA Maxi kan rikta sig till exempelvis barnfamiljer, pensionärer, kunder som har djur eller som bor i vissa postnummerområden. 

ICA Maxi gör även reklam i radio, något som Mårten fortfarande tycker fungerar bra. Han menar att sociala medier är mycket viktiga för företaget. ICA Maxi är mest aktivt på Facebook och Instagram. Företaget samarbetar även med den lokala influencern Amanda Silva.  

– Vi hade inte satt upp några stora mål när vi började samarbeta med henne. Vi sa att vi får testa och se vad det ger henne och vad det ger oss. Vi är båda överens om att det blev mycket bättre än vad vi trodde. Hon skriver från hjärtat. Hon kan även skriva något negativt när hon inte tycker att det funkar bra. Det är väldigt roligt med den här typen av lokala och moderna digitala samarbeten. 

I de sociala medierna kan företaget förmedla personliga budskap från Mårten själv eller någon annan i personalen. Budskapen kan naturligtvis även handla om nya erbjudanden och priser på varor. ICA Maxi marknadsför gärna sina lokala samarbeten på social medier. Butiken har till exempel ett sådant samarbete med Hellmanska gården som tre gånger i veckan hämtar överbliven frukt på ICA Maxi. Hellmanska gården använder frukten i sin matlagning och tillverkar juice av den. Juicen säljs även i ICA Maxis butik. 

– Vi försöker ur ett klimatperspektiv att jobba med vårt svinn. Det är kul att marknadsföra en sån sak i social media för där får det bra genomslag. Det är väldigt roligt när två parter från var sitt håll kan marknadsföra ett gemensamt samarbete. Det blir en väldigt trovärdig marknadsföring. 

ICA Maxi ordnar även tävlingar i sociala medier där man till exempel kan få gissa hur många räksmörgåsar butiken säljer på en dag. Ett antal räksmörgåsar kan sedan lottas ut bland de som deltagit. 

Mårten menar även att det är viktigt med sponsring och event. Sponsringen gäller främst idrott som till exempel innebandy, tennis och cheerleading. Företaget sponsrar även kultur och välgörenhet, exempelvis Nyköpings Tillsammans mot cancer. ICA Maxi arrangerar även ett flertal event, bland annat pensionärstisdagar, tjejkvällar barndagar och julbord. 

– Vi har en stor golftävling varje år som vi sponsrar ihop med två andra ICA-butiker som är otroligt populär. 

Mårten berättar att företaget gärna marknadsför samma budskap i flera olika kanaler samtidigt. 

– För fyra år sedan och bakåt gjorde vi oftast en marknadsplan att den första veckan kör vi annons, andra veckan brev och tredje veckan radio. Nu kör vi oftast alla kanaler samma vecka för då får vi störst impact. Om man till exempel ska tala om en sån klimatinvestering som vi gör i nya kylar och frysar så måste vi trycka i alla kanaler samtidigt så att det verkligen ger utslag. När man har resurser att göra det och sedan ser att det faktiskt funkar är det väldigt roligt med marknadsföring.