Löften eller tomma ord i Tystberga?

Sedan mina år i Tystberga skola har det inte rivits några bostäder på orten. Däremot har det byggts nya, om än pinsamt få. Skriver Stefan Karlsson.

Sedan mina år i Tystberga skola har det inte rivits några bostäder på orten. Däremot har det byggts nya, om än pinsamt få. Skriver Stefan Karlsson.

Foto: Roger Sundberg

Insändare2020-09-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Vi ser Tystberga som en tillväxtort som vi vill fortsätta satsa på”. Orden kommer från den styrande trion i Nyköpings kommun (SN 29/8). Innebörden i ”fortsätta satsa på” är det säkerligen många Tystbergabor som just nu sitter och funderar över. ”Börja” hade kanske varit ett bättre valt ord.

Att skolan är den hetaste debatten just nu är förklarligt, men det har också förts ett antal andra under de senaste åren. Jag är själv född och uppvuxen i Tystberga. Under mina år på den nu aktuella Centralskolan gick där över 200 elever, exklusive lekskolan som den då hette. På den tiden hade Tystberga drygt 1 000 invånare, vilket delvis förklarar det höga elevantalet.

Sedan dess har mycket hänt och här kommer orden ”fortsätta satsa på” in i bild. Alla som bott på orten från 60-talet till dags dato kliar sig nog i huvudet och undrar om det inte bara är floskler för att dämpa den något infekterade stämningen.

Sedan mina år i Tystberga skola har det inte rivits några bostäder på orten. Däremot har det byggts nya, om än pinsamt få. I teorin borde det innebära att Tystberga åter kan bli en ort med över 1 000 invånare, inte minst om den ledande trion menar allvar med orden ovan. Håller då den skola som nu ska renoveras måttet om många Tystbergabors dröm förverkligas?

Det var nog många landsbygdsbor som höjde på ögonbrynen när kommunen meddelade att man använt miljoner av skattebetalarnas pengar för att investera i nya markområden för ny bebyggelse (SN 7/9) istället för välkomna satsningar i de mindre orter där invånarna tycks kämpa förgäves. Fast det finns förstås en förklaring till det?