Södermanlands skolor behöver öka kompetensen om autism

Endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism upplevde att deras barn fick bättre stöd i skolan efter att barnet fått sin diagnos.

Skolan behöver bli bättre på att hjälpa de cirka 700 elever i Södermanland som har autism, skriver Autism- och Aspergerförbundets skolexpert Agneta Söder.

Skolan behöver bli bättre på att hjälpa de cirka 700 elever i Södermanland som har autism, skriver Autism- och Aspergerförbundets skolexpert Agneta Söder.

Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

Debatt2020-08-13 05:42
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning och skollagen är tydlig med att barn som behöver stöd för att nå skolans mål ska få det. Trots det upplever endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism, 56 procent, att barnet fick bättre stöd i skolan efter diagnosen, visar Autism-enkäten från Autism- och Aspergerförbundet.

Det är ett underbetyg att skolan inte ger ett tillräckligt gott stöd till barn med autism. För att kunna delta i samhället på samma villkor som andra är det otroligt viktigt att alla barn med autism får rätt anpassningar och stöd.

Många skolbarn med autism har mycket hög frånvaro i skolan. Orsakerna till frånvaron är främst bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.

Många engagerade anställda på skolor i Södermanland gör redan i dag ett fantastiskt arbete för barn med autism. Vi vet att skolpersonalen vill ge rätt stöd men att de ofta saknar verktygen som behövs. Därför har vi tagit fram fem enkla och konkreta råd om vad skolorna bör tänka på för att ge rätt anpassningar och stöd till barn med autism.

Så kan skolan skapa bättre förutsättningar för barn med autism:

1. Förtydliga det du säger
Använd tydliggörande pedagogik som bildstöd och tydliga, korta instruktioner.

2. Minimera störmoment
Många med autism är överkänsliga för ljud, ljus och dofter. Se om skolmiljön kan anpassas för att ta bort den typen av hinder.

3. Skippa småpratet och var konkret
Många med autism ser inte vitsen med småprat så håll dig till ämnet och till fakta. Var konkret och undvik abstrakta begrepp och bildspråk.

4. Lär av experterna
Ta hjälp av till exempel habiliteringen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten, som ger gratis råd och handledning till skolor. Barnet är också expert och kan tala om vad just hen behöver.

5. Glöm inte rasten
Ofta behöver barnen stöd över hela skoldagen, även på rasten och på fritids.

Många barn med autism behöver extra stöd, speciellt nu när coronapandemin förändrat skolans vardag, och skolan behöver bli bättre på att ge dem det. Genom att fler skolor i länet följer våra råd får också fler av Södermanlands cirka 700 skolbarn med autism möjlighet att delta i samhället på samma villkor som alla andra.