Har din pizza levererats med schyssta villkor?

Det ska inte vara okej att matbud som arbetar kontinuerligt för ett och samma matbudsföretag tvingas till att bli egenanställd, skriver Martin Alstergren, Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 7.

Det ska inte vara okej att matbud som arbetar kontinuerligt för ett och samma matbudsföretag tvingas till att bli egenanställd, skriver Martin Alstergren, Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 7.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Debatt2022-01-08 05:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Matapparna fortsätter att slå sig in på den svenska marknaden och gör det genom att tillämpa usla arbetsvillkor och löner för sina matbud. Transport tycker att alla människor har rätt till schyssta villkor på jobbet, även matbuden. Som konsument har även du makt att ändra på denna utveckling och driva förändringen till det bättre. 

Jul och nyår blev inte fullt som vanligt i år heller. Men svenskarna är trots det noggranna med att behålla sina traditioner. Allt tyder på att den svenska traditionen med pizza på nyårsdagen (även kallad för den inofficiella pizzadagen) har hållit i. Med matapparna Foodora, Uber Eats, Wolt och Bolt kan nyårsfirare och trötta arbetare nu få pizzan levererad med hjälp av ett klick, hela vägen hem till dörren.

Men den egentliga kostnaden för leveransen av den pizzan hamnar inte hos konsumenten. Utan hos matbudet. I dag är det bara ett av ovan nämnda företag som anställer sin personal. Resterande företag hänvisar buden till så kallade egenanställningsföretag och där budet blir ”egenanställd”. Budet hamnar i en prekär situation med otydlig anställningsstatus, mindre trygghet i sitt arbete, brist på försäkringar och saknar tillgång till nödvändiga samhällsfunktioner. Det är nästintill omöjligt att få ett banklån som egenanställd matbud. Det är heller inte lika självklart om ett matbud kan erhålla sjukersättning när hen blir sjuk och inte kan ta ett arbetspass.  

Genom att tillämpa egenanställningar undviker matapparna sitt arbetsgivaransvar och slipper därmed ta ansvar för arbetarens arbetsmiljö. Det betyder också att matapparna slipper betala in arbetsgivaravgifter och andra kostnader som kan tillkomma för budet. Trots att budet enbart arbetat för dem, konstant, och under en längre period.  

Transport tycker att det bedrövligt och sorgligt att majoriteten av företagen inom matbudsbranschen flyr sitt ansvar. Men som konsumenter av dessa tjänster kan vi leda förändringen i rätt riktning så att buden inte far illa. Det ska inte vara okej att matbud som arbetar kontinuerligt för ett och samma matbudsföretag tvingas till att bli egenanställd. 

Det är dags att tänka till hur vi i en bättre värld vill att våra pizzor ska levereras. Använd din konsumentmakt och undvik att få maten hemkörd av matbud som arbetar för företag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.