Vem har ansvar för att Vrena fungerar under brobytet?

Under de cirka tio månader det tar att byta ut bron över järnvägen blir det två mil mellan norra och södra delen av Vrena jämfört med nuvarande 300 meter. Vem bär ansvar för att samhället fungerar under tiden? skriver styrelsen för Vrenabygdens intresseförening.

Under de cirka tio månader det tar att byta ut bron över järnvägen blir det två mil mellan norra och södra delen av Vrena jämfört med nuvarande 300 meter. Vem bär ansvar för att samhället fungerar under tiden? skriver styrelsen för Vrenabygdens intresseförening.

Foto: Karin Andersson

Debatt2021-12-28 05:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket kommer under 2023 att byta ut bron över järnvägen i Vrena samhälle. Det är bra. Bron är i dag nedklassad till BK2, vilket innebär att tyngre trafik inte får passera.

Järnvägen går rakt igenom samhället, med cirka en tredjedel av befolkningen på norra sidan. Då brobytet kommer att ta cirka 10 månader, behövs en tillfällig lösning för att ta sig genom samhället. Vi har haft möten med Trafikverket angående detta, men budskapet därifrån är tydligt: Uppdraget är att byta en bro. En gångöverfart kommer att etableras, i övrigt hänvisas till andra allmänna vägar. Det innebär att i stället för 300 meter, blir det två mil från norra till södra delen av samhället.

Det här innebär stora konsekvenser för boende, företag och andra verksamheter i Vrena. Något som ingen hittills har sagt sig ha något ansvar för.

En viktig funktion i Vrena är vår räddningstjänst, som helt baseras på deltidsbrandmän boende på olika platser i Vrena. En tredjedel av dessa bor på ”fel sida”, och kommer inte vid larm kunna ta sig till stationen inom rimlig tid. Därutöver tappar man lång tid för att nå tillbud på ”fel sida”. Kan handla om skillnad mellan liv och död. En dialog pågår mellan Trafikverket och Räddningstjänsten om en lösning för blåljustrafik, men det finns inga löften.

Företag med försäljning och varuleveranser kommer att tappa kunder och få problem med driften.

Föräldrar som lämnar/hämtar barn vid förskola på väg till jobbet får en omväg på två mil.

Lanthandeln är beroende av att hela Vrena kan handla här. Nu tappar man en tredjedel av kunderna. Samma gäller för pizzeria och bensinmack.

Även Vrena friskola är beroende av elevunderlag från boende. Hur många familjer kommer att ta med sina barn till Nyköping, när de ändå åker ”bakvägen” till arbete i stan?

Hemtjänst, snöröjning, post, med flera får köra många extramil under 10 månader. Rimmar illa med att vi ska minska bilåkandet.

På en liten ort, som Vrena, är olika verksamheter uppbyggda kring ett underlag från hela samhället. Att under ett år försvåra/omöjliggöra att bedriva handel, företag, fritidsaktiviteter, samhällstjänster med mera kan bli dödsstöten för flera av verksamheterna.

Vi är inte emot brobytet. Men vi undrar vem som bär ansvar för att samhället fungerar under tiden? Vem ansvarar för att räddningstjänsten kan nå olycksplatser i rimlig tid? Vem ansvarar för att skola, butik och övriga företag kan överleva? Vem ansvarar för att boende kan klara sin vardag på ett rimligt sätt?

Vrena har under de senaste 15 åren utvecklats från slumrande tillvaro till levande bygd med nya verksamheter. Vi visas ibland upp som ett gott exempel på vad ideella krafter och företagsamma entreprenörer kan åstadkomma tillsammans. Men nu behöver vi hjälp. Vi behöver en möjlighet att ta oss med bil över järnvägen i anslutning till Vrena samhälle. Vem tar ansvar för det?