MP:s politik minskar utsläppen

Elbussar i Nyköping, något MP lokalt har drivit på. Skriver Björn Åslund och Björn Kjellström
MP:s klimatambassadörer i Sörmland

Elbussar i Nyköping, något MP lokalt har drivit på. Skriver Björn Åslund och Björn Kjellström MP:s klimatambassadörer i Sörmland

Foto: Björn Åslund

Insändare2020-05-22 05:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik Boje Bengtsson SN 12 maj.

Du tycks ha höga förväntningar på vad ett litet parti kan uppnå. Miljöpartiet är ett sådant, och vi måste ibland kompromissa med andra partier, som inte alltid vill driva tuff miljöpolitik.

MP är enda partiet med egen Klimatfärdplan med en mängd konkreta förslag. Allt har inte kunnat genomföras, men vi har fått igenom många klimatbeslut. I år har 11,7 miljoner utsläppsrätter skrotats vilket utsläppen med lika många ton. Det är vår regeringspolitik som möjliggör omställning till fossilfritt stål från SSAB med stöd av Industriklivet. 

Du menar att MP hoppat i galen tunna då vi gillar elbilar. Men livscykelanalyser visar att CO2-utsläppen är betydligt lägre än för fossilbilar, inklusive batteritillverkning. Du oroar sig över uttjänta elbilsbatterier. Dessa skall naturligtvis återvinnas. Exempelvis batteritillverkaren Northvolt siktar på återvinning för att få råvara till tillverkningen. Omställningen av transportsektorn måste göras med både biodrivmedel och elektrifiering, helt enkelt eftersom uthållig tillgång på bioråvara är begränsad, även om energiodling kan ge viktiga tillskott.

Du menar att näringslivet klarar omställning utifrån vad marknaden efterfrågar. Vår syn är att politiken ibland kan hjälpa nya marknader med olika styrmedel som sätter fart på processen, en inställning vi delar med många partier.

Det tar tid att ställa om, men vår politik ger nu resultat. 2019 minskade svenska CO2 utsläpp med 3,2 procent. Bra, men tempot måste öka om klimatmålen skall nås!