Resenärers trygghet är vår prioritet

Emil Wiberg, enhetschef serviceresor, Sörmlandstrafiken Region Sörmland svararpå en insändare.

Emil Wiberg, enhetschef serviceresor, Sörmlandstrafiken Region Sörmland svararpå en insändare.

Foto: Michael Erhardsson

Insändare2022-01-09 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren ”Sjukresa blev en skräckupplevelse”, publicerades den 30 december. Vi beklagar att du haft en obehaglig resa, vi strävar efter att alla våra resor ska kännas trygga. 

Rekommendationerna om munskydd inom kollektivtrafiken har varierat under hösten. När Sörmlands smittskyddsläkare tog beslut den 21 december om att munskydd rekommenderas för alla serviceresor, kommunicerades detta samma dag vidare till trafikföretagen som utför resorna och även till dem som har arbetsgivaransvar för förarna.

Vi ställer givetvis krav på att trafikföretagen ska följa de rekommendationer som finns, både mot resenärer men även som arbetsgivare. Därför att vi varit tydliga mot trafikföretagen att förare ska ha munskydd på sig när hen har passagerare i bilen. Det ska även finnas munskydd tillgängliga i fordonen som passagerare kan få om de ej har något med sig. Men det finns ingen laglig rätt att tvinga individer, varken förare eller resenärer, att använda munskydd då det är en rekommendation.

Utan mer information om resan, såsom när den genomfördes eller vilket trafikbolag som utförde den, är det svårt att ta det vidare. När det gäller enskilda resor är det alltid bra att höra av sig till oss via vår kundservice, då får vi all information och kan även följa upp, mot både resenär och trafikföretag, på ett bättre och tydligare sätt.