Annonssamarbete med Blomsterlandet

Trenden: Allt fler satsar pÄ sin trÀdgÄrd

Inredningen har tagit klivet ut genom ytterdörren och fortsatt till trÀdgÄrden. En vacker trÀdgÄrd med mycket Àtbart har de senaste Ären vÀxt sig till att bli en sjÀlvklarhet för mÄnga, extra tydligt har det blivit den hÀr vÄren.

Foto:

Native2020-06-02 13:49
Detta Àr ett annonssamarbete.

Med 20 Är i Nyköping har Blomsterlandet aldrig haft ett sÄ stort tryck som den hÀr vÄren. Det berÀttar Helena Danielsson som varit trÀdgÄrdsansvarig sedan starten.

– Intresset för trĂ€dgĂ„rd och odling har ökat de senaste Ă„ren, men den hĂ€r vĂ„ren har varit nĂ„got utöver det vanliga. Det mĂ€rks verkligen att mĂ„nga satsar pĂ„ att göra fint i sina trĂ€dgĂ„rdar nu, sĂ€ger hon.

I butiken pÄ Gustafsbergs köpomrÄde jobbar hon tillsammans med tio andra medarbetare, dit mycket lokalodlat köps in och dÀr man producerar mycket eget material som planteringar och buketter. Det Àr framför allt intresset för att odla som ökat, ser man i butiken, och pallkragen har blivit ett vanligt inslag i mÄnga trÀdgÄrdar.

– Har man inte sĂ„ stor tomt eller om man inte vill grĂ€va rabatter sĂ„ Ă€r pallkragen och trĂ€dgĂ„rdslandet det sjĂ€lvklara valet. Det gĂ„r att sĂ„ det mesta i dem, sĂ„ som morötter, sallad, sĂ€tta lök och kryddor. Det finns tillbehör som gör att man kan förvandla pallkragen till ett minivĂ€xthus och odla till exempel tomater, berĂ€ttar Helena. 

undefined

Intresset för trÀdgÄrd och odling har frÀmst ökat i en viss grupp.

– Det Ă€r jĂ€ttemĂ„nga yngre som har blivit intresserade! DĂ„ menar jag inte slentrianmĂ€ssigt intresserade utan de har ett genuint intresserade av att lĂ€ra sig, det Ă€r jĂ€ttekul.

Är det svĂ„rt att lĂ€ra sig?

– Nej, det Ă€r inte svĂ„rt, det kan alla. Hos oss kan man fĂ„ hjĂ€lp med vad som passar i vilken trĂ€dgĂ„rd. Olika trĂ€dgĂ„rdar har olika förutsĂ€ttningar beroende av om det Ă€r full sol eller mycket skugga till exempel, sĂ€ger Helena. 

Med sina 20 Ă„r i butiken ser hon ocksĂ„ stora förĂ€ndringar i utbudet. 

– Perenner har blivit jĂ€ttestort och ökat nĂ„got otroligt. Det ska vara snyggt, stort och fĂ€rdigt pĂ„ en gĂ„ng. Jag tror att det beror pĂ„ att man inreder trĂ€dgĂ„rden pĂ„ ett annat sĂ€tt idag, dĂ„ vill man att det ska vara klart direkt. 

Vad tycker du om den förÀndringen?

– Jag tycker det Ă€r roligt att vi har ett sĂ„ stort utbud av det i vĂ„rt sortiment, det ger ett helt annat intryck för kunderna nĂ€r vi kan visa hur vĂ€xten ser ut, förr fick man tĂ„lmodigt vĂ€nta pĂ„ dem, ibland i flera Ă„r. SĂ„ det gör inget att de Ă€r lite otĂ„liga, sĂ€ger Helena och pĂ„pekar att perenner utgör en bra stomme i en rabatt dĂ€r de spirar pĂ„ nytt varje Ă„r. 

undefined

I rabatten Ă€r det bara fantasin som sĂ€tter grĂ€nser, men Helena tipsar om att punkter med lite högre prydnadsgrĂ€s, som finns i olika sorter, lĂ€ttar upp och lugnar ner. 

– Det finns inga regler för hur en rabatt ska se ut egentligen, man ska göra som man sjĂ€lv vill, sĂ€ger hon.

undefined

I takt med att intresset för trÀdgÄrden ökat har ocksÄ intresset för sÄ kallade bivÀnliga vÀxter ökat.

– Jag tror att alla kommer ha stĂ€ppsalvia eller lavendel i sin trĂ€dgĂ„rd i Ă„r. Kunderna har blivit mer medvetna och vill ha bin och fjĂ€rilar i trĂ€dgĂ„rden, och det fĂ„r man med den typen av vĂ€xter. De pollinerar och ger mer frukt och bĂ€r. 

Samtidigt har man sett att intresset för prydnadsbuskar minskat.

– Det Ă€r lite synd. Det gör stommen i trĂ€dgĂ„rden, det Ă€r nĂ€stan det man ska börja med för att skapa en helhet i sin trĂ€dgĂ„rd, sĂ€ger Helena.

Finns det nÄgon blomma som du rekommenderar till trÀdgÄrden?

– NĂ„got som jag sjĂ€lv Ă€r förtjust i Ă€r Hortensior. De finns i alla möjliga sorter. Vissa Ă€r lĂ€mpade för att ha i Kruka över sommaren och andra kan man ha i rabatten. Hortensior blommor lĂ„ngt in pĂ„ hösten och det finns ett stort utbud av sorter för olika Ă€ndamĂ„l, sĂ€ger hon.

undefined
Helena Danielsson, trÀdgÄrdsansvarig Blomsterlandet.

PĂ„ Blomsterlandet finns Ă€ven ett brett sortiment av innevĂ€xter, krukor och trĂ€dgĂ„rdstillbehör. I deras snittavdelning görs mycket egenproducerat, dĂ€r kan man ocksĂ„ göra bestĂ€llning till sĂ„vĂ€l bröllop som begravning.

Den hÀr annonsen Àr producerad av en kommersiell skribent. Den Àr alltsÄ inte skriven av nÄgon av vÄra journalister pÄ SN.