Johan Hilton, kritiker och scenredaktör på Dagens Nyheter, skriver i en kommentar att ingen ska bli förvånad om Dramatens nästa konstnärliga ledare heter Stefan Larsson. För TT förklarar han varför Larsson, som har gedigen rutin från Dramaten, är ett rimligt val.

Stefan Larsson känns nästan som en refräng när det gäller tillsättningar på Dramaten, hans namn nämns alltid, säger Hilton.

Han framhåller hur Stefan Larsson stod för förnyelse av teatern under sin tid som konstnärlig ledare på Elverket.

Artikelbild

| Regissören Carolina Frände är ett lämpligt namn om Dramatens styrelse vill ha någon som skakar om som konstnärlig ledare, säger Dagens Nyheters scenredaktör Johan Hilton. Arkivbild.

Han förde in ung och nyskriven dramatik i modiga tolkningar. Jag vet inte i hur hög grad han skulle betraktas som en förnyare i dag, men han har å andra sidan hunnit skaffat sig en stor erfarenhet från andra håll och har en gedigen ledarefarenhet och konstnärlig trovärdighet. Han kan huset i grunden och har stora insikter i de konflikter och svårigheter som sitter i väggarna där.

Jämlikhet och inkludering

Om styrelsen i stället vill tänka i andra banor och ta in någon med en helt färsk blick nämner Johan Hilton Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare på Unga Klara i Stockholm, och Carolina Frände, som precis klivit av som konstnärlig chef för Kulturhuset Stadsteaterns scen i Skärholmen i Stockholm, som tänkbara namn.

Farnaz Arbabi har regisserat flera pjäser på Dramaten och jobbar med en helhetssyn vad gäller jämlikhet och inkludering. Carolina Frände är en alldeles förträfflig regissör som också jobbar i en liknande tradition, med att rasera maktstrukturer och som utgår från ett maktkritiskt perspektiv.
Artikelbild

| Regissören Stefan Larssons namn "nämns alltid" när frågan om Dramatens konstnärliga ledare kommer på tal, enligt Dagens Nyheters Johan Hilton. Arkivbild.

Det kan även tänkas att styrelsen tittar åt helt andra håll, precis som i fallen då konstnären och filmaren Marie-Louise Ekman eller SVT drama-chefen Ingrid Dahlberg tillsattes.

Samtidigt tror jag lite att den tiden då man plockade in andra kulturpersonligheter är förbi, i synnerhet efter den här krisen. Det krävs folk med spetskunskaper om det här fältet, kanske också spetskunskaper om Dramaten. Men jag tror att man har kommit undan de värsta problemen genom att separera vd-rollen och rollen som konstnärlig ledare. På det sättet är det ju synd att Stubø går nu, han var så stark i sin repertoarläggning och som regissör, säger Hilton.

Kvinnliga namn

Teaterkritikern Margareta Sörenson lyfter i första hand fram kvinnliga namn till posten som teaterchef.

Det finns många kvinnor som har gjort ett bra jobb, som Frida Röhl på Folkteatern, och andra välmeriterade regissörer. Men man kan också diskutera huruvida det ska vara en regissör eller en konstnärlig ledare som mer ägnar sig åt det konstnärliga ledarskapet, säger hon.
Ulrika Josephsson, som har varit producent jättelänge men som nu har ett eget produktionsbolag, kanske vore ett bra förslag. Hon har jobbat periodvis på både Dramaten och Operan. Hon har koll på internationell scenkonst också, och på överskridande scenkonstformer.