Bredare vägar krävs om fler ska välja cykeln

 Ur miljöaspekt och besöksnäring måste en förändring ske för befrämjande av cykling, skriver Torbjörn Andersson.

Ur miljöaspekt och besöksnäring måste en förändring ske för befrämjande av cykling, skriver Torbjörn Andersson.

Foto: Torbjörn Andersson

Insändare2021-10-10 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som cyklist i form av mer eller mindre livsstil så har jag genom åren cyklat de flesta vägar i vår del av Sörmland.
Från Nyköping löper en rad rätt stora och rejält trafikerade vägar åt olika håll.
Mot Oxelösund finns det cykelväg hela vägen (Påpekade till gatuchefen Anders Norling i Oxelösund rätt ofta om att en sådan borde till. För många år sedan). Så det är ok.

Ska du cykla till Buskhyttan och Nävekvarn så blir det besvärligare. Ingen marginal för cyklister. Hård trafik. Gamla E4:an efter Svalsta söderut är inte heller någon höjdare och värre blir det efter Kila kyrka mot Stafsjö som inte är åtgärdade sedan högeromläggningen. Man uppfattar det så. Sistnämnda sträcka bedrövlig för en cyklist.

Väg 52 mot Stigtomta och vidare har bred marginal för cykel. Men inga markeringar och övergångar för cyklister.Trafikverket (läs Bilverket) upplever väl cyklister mest som besvär. Malmköpingsvägen från Harg, mot Täckhammarsbro och vidare har smal marginal. Likaledes vägen mot Runtuna och vidare mot Björnlunda
.
De två sistnämnda vägarna har hård trafik. Den värsta vägen för en cyklist är nog kustvägen mot Trosa efter Sjösa. Den är obehaglig att cykla med tanke på noll marginal och likadant här tung trafik. Ur miljöaspekt och besöksnäring måste en förändring ske för befrämjande av cykling på nämnda vägar. Beslutsfattare på kommunen bör inleda ett rejält snack med Trafikverket för åtgärder. Och även analysera sig själva vad som kan bli realitet.