Viktiga konsumentråd om spelbolag

Om du har spelat på nätcasino eller på en bettingsida och ett problem har uppstått är det viktigt att veta vad som gäller för dig som konsument. Spel har ingen ångerrätt och det är konsumenten som måste informera sig om vad som gäller innan de börjar spela.

20 januari 2022 14:56

Hallå Konsument är en upplysningssida från Konsumentverket och ECC Sverige. De informerar om hur konsumenter ska agera för att förebygga att problem uppstår hos spelbolag och vad de ska göra om problem redan har uppstått. För spelare rekommenderar de att kontrollera om spelbolaget har en godkänd spellicens i Sverige. Sidor som inte har svensk licens har ofta ett sämre konsumentskydd. Hallå Konsument rekommenderar även att du aldrig lämnar ut dina kort- och kontouppgifter om du känner dig misstänksam mot företaget. 

För att förebygga att problem uppstår, rekommenderas det att du kollar upp spelbolaget innan du börjar spela. Det är även viktigt att informera dig om hur spelen eller vadslagningen fungerar och vilka regler som gäller. Det finns en guide till spel och betting här som går igenom flera saker som kan vara viktiga att känna till. Läs på om hur olika bonusar fungerar och vilka villkor de kommer med, om du måste skatta på vinster och om alla spelsidor är lagliga. Spela bara spel som du känner till och förstår alla regler för.

Om problem har uppstått

Ett vanligt klagomål från spelare är att de inte får ut sina vinstpengar från spelbolaget. Om det händer rekommenderar Hallå Konsument att spelaren börjar med att läsa spelbolagets användarvillkor för att se vilka regler som gäller.

Det är till exempel lätt att missa att bonusar kommer med ett omsättningskrav. Spelare som vinner när de spelar med bonusrundor eller bonuspengar måste omsätta en viss summa med riktiga pengar innan de kan begära ut vinsten. Nästan alla spelsidor använder sig av omsättningskrav och de bestämmer själva hur högt det ska vara. Ska du använda en bonus är det därför viktigt att kolla upp vad som gäller om du vinner när du spelar med den.

Om spelbolaget har stängt ner ditt konto måste de informera dig skriftligen om varför. Pengar som finns kvar på kontot ska betalas ut inom fem vardagar efter att kontot har stängts. Eventuella vinster behöver inte betalas ut om du har uppgett felaktiga uppgifter om dig själv eller har stängts av på grund av misskötsamhet.

Lotterier, onlinespel, betting och andra spel har ingen ångerrätt enligt lagen. Du kan därmed inte ångra dig om du har ingått ett avtal om spel.

Misstänker du att ett spelbolag har brutit mot några regler ska du kontakta Spelinspektionen eller Konsumentverket. Spelinspektionen kontaktar du om spelbolaget bryter mot någon av deras regler. Det kan till exempel handla om att ett utländskt spelbolag riktar sig mot den svenska marknaden på något sätt. Konsumentverket kontaktar du om spelbolaget marknadsför sig på ett olämpligt eller felaktigt sätt eller om avtalsvillkoren är otydliga eller orimliga. 

Ingen av myndigheterna kan bedöma enskilda tvister. Om du vill lösa en enskild tvist med spelbolaget kontaktar du istället myndigheten Allmänna reklamationsnämnden.

Från

Game Lounge