Fyra av tio nätbutiker utökar Black Friday

38 procent av de svenska e-handlarna satsar på att utvidga sina Black Friday-kampanjer från en dag till en hel vecka – Black Week.

19 november 2019 08:45

Bland större butiker kommer hälften av dem att ha Black Week-kampanjer. Det visar färska siffror från en undersökning av svenska nätbutiker som analysinstitutet Kantor Sifo har utfört på uppdrag av PriceRunner.

I år infaller Black Friday nästan en vecka senare än förra året – 29 november – vilket sätter press på butikerna på flera fronter.

 "Alla butiker vi har pratat med säger att de hoppas kunna göra bra försäljningsresultat."

– Butikerna är bekymrade över julförsäljningen då Black Friday och julshoppingen infaller väldigt nära inpå varandra. De senaste åren har svenskarna alltmer köpt sina julklappar under Black Friday – något som drabbat lönsamheten under julförsäljningen, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Oro för kannibalisering
Black Friday infaller i år samtidigt som julförsäljningen börjar – därför bedömer PriceRunner en tillväxt av försäljningen på 20 procent under hela Black Week. Föregående år växte Black Friday med 27 procent enligt PostNord.

– Alla butiker vi har pratat med säger att de hoppas kunna göra bra försäljningsresultat genom att ha en veckolång Black Week-rea, kommenterar Nicklas Storåkers.

De första Black Friday-reorna kommer att starta redan fredagen den 22 november, en vecka före Black Friday. Därefter fortsätter reorna ända fram till Cyber Monday den 2 december.

Hur black friday blir black week i sverige

Av de som avser ha rea planerar mer än hälften, 54 procent, att utöka rean till en Black Week för att undvika att de låga kampanjpriserna ska kannibalisera för mycket på julhandeln.

Black Friday, som har sitt ursprung i USA, infaller alltid dagen efter Thanksgiving, som i sin tur infaller den fjärde torsdagen i november. Cyber Monday infaller alltid måndagen efter Black Friday. I USA är Black Friday i huvudsak en readag för fysiska butiker, varför nätbutiker skapade Cyber Monday som en readag med fokus på e-handel. I Sverige är Black Friday den största readagen både för fysiska butiker och e-handel.

Leksaker och kläder
Listan över produkter som vi är på jakt efter under Black Friday ser ut såhär.
1. Leksaker
2. Hörlurar
3. Mobiltelefoner
4. TV
5. Spelkonsoller
6. Högtalare
7. Köksutrustning
8. Kläder och skor
9. PlayStation 4 spel
10. Aktivitetsmätare

Fruktar paketkaos
Black Friday och julhandel betyder massiv press på leverantörer och utlämningsställen. Senaste året drunknade många – speciellt mindre paketombud – i paket inköpta under Black Friday. Nu med Black Friday så tätt inpå jul så fruktar fler butiker att det kan bli ännu värre.

– En av fyra butiker fruktar att paketproblemen blir större i år än föregående år – då det redan var stora problem. Samtidigt är flera butiker optimistiska och 59 procent av dem förväntar sig inte att det blir större problem i år än tidigare, säger Nicklas Storåkers.


* Undersökningen genomfördes online under perioden 23 september till 30 september bland de onlinebutiker som är anslutna till PriceRunner. Analysinstitutet Kantar Sifo utförde undersökningen och totalt deltog 69 butiker.

 

 

OM PRICERUNNER

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!