Företagen pressas med usel framförhållning

Förståelsen för restriktioner är stor inom näringslivet. Men precis som företagen behöver planera sina verksamheter, begär vi att ansvariga myndigheter gör detsamma.

Besöksnäringen är en personaltät bransch i behov av planering och schemaläggningar. Precis som företagen måste förbereda sina verksamheter måste myndigheterna klara detsamma, skriver Pia Carlgren och Maria Björk Hummelgren, Östsvenska handelskammaren.

Besöksnäringen är en personaltät bransch i behov av planering och schemaläggningar. Precis som företagen måste förbereda sina verksamheter måste myndigheterna klara detsamma, skriver Pia Carlgren och Maria Björk Hummelgren, Östsvenska handelskammaren.

Foto: Hasse Holmberg

Debatt2021-01-21 05:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strax före jul meddelade regeringen ytterligare restriktioner kopplat till den ökade smittspridningen av covid-19. Från och med julafton sänktes maxantalet tillåtna personer i sällskap på restaurang från åtta till fyra personer. Dessutom infördes förbud mot att servera alkohol efter klockan 20. Dessa åtgärder drabbar en redan hårt pressad restaurang- och krognäring, som lever på att människor träffas för luncher, middagar och uteliv. 

Dödssiffran för covid-19 har överstigit 10 000 personer i Sverige. Läget är oerhört allvarligt och förståelsen är stor för att restriktioner för sociala aktiviteter är fortsatt nödvändiga. I samband med att de nya tuffare bestämmelserna presenterades i december sattes också slutdatumet 15 januari. Dagen innan, den 14 januari, meddelar regeringen att restriktionerna förlängs ytterligare två veckor. Det är en framförhållning under all kritik. 

Besöksnäringen är en personaltät bransch i behov av planering och schemaläggningar. Precis som företagen måste förbereda sina verksamheter måste myndigheterna klara detsamma. Så kort respit på så tuffa inskränkningar, skvallrar om att beslutsfattarna inte förstår näringslivets förutsättningar – eller respekterar dem. 

Sedan pandemins utbrott i vår region har Handelskammaren regelbundet genomfört undersökningar bland våra medlemsföretag. På frågan om hur de upplever att myndigheterna hanterat situationen kopplat till pandemin, har omdömet försämrats över tid. I maj svarade 84 procent av företagen i vår undersökning bra eller mycket bra, bara 5 procent tyckte att hanteringen var dålig. I vår senaste undersökning i december, då drygt 200 företag deltog, ansåg 43 procent att hanteringen varit bra. 26 procent svarade att den varit dålig eller mycket dålig. 

Företagens kritik handlar inte om att myndigheternas åtgärder varit för hårda, snarare tvärtom. Däremot anser många att kommunikationen och tydligheten kring restriktionerna varit undermålig. Därtill anser många i vår undersökning att stöden varit stelbent utformade och att det tar alltför lång tid att få ekonomisk hjälp – om ens kvalificerar sig för det. När beslut om så kraftfulla restriktioner fattas behövs motsvarande stöd som också fungerar i praktiken.

Stora delar av näringslivet drabbas hårt av pandemin. Samtidigt uppvisas stor förståelse för införda restriktioner, eftersom människors liv och hälsa kommer först. Men ju längre tid pandemin pågår, desto svårare blir tillvaron för många företagare. Att myndigheterna ger framförhållning i åtgärderna så näringsidkare får en chans att anpassa sina verksamheter så långt det är möjligt, är det minsta vi kan begära.