Högt bensinpris drabbar arbetspendlarna

De stora förlorarna är förstås landsbygdsborna...igen. De som inte begåvats med tunnelbana, täta bussturer eller har förmånen att ha vardagens alla måsten i sin absoluta närhet, skriver Stefan Karlsson.

De stora förlorarna är förstås landsbygdsborna...igen. De som inte begåvats med tunnelbana, täta bussturer eller har förmånen att ha vardagens alla måsten i sin absoluta närhet, skriver Stefan Karlsson.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2021-10-25 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Priset för bensin och diesel når rekordnivåer. Varje gång man tankar för att kunna ta sig från punkt A till punkt B tvingas man gräva sig allt djupare ned i plånboken. Idag närmar sig literpriset för bensin 18 kronor och i denna kostnad har cirka 60 procent i olika skatter bakats in.

De som bor i storstäderna kanske inte märker av detta, då de kan ta sig från punkt A till punkt B via tunnelbana, pendeltåg och busslinjer med täta avgångar.

De stora förlorarna är förstås landsbygdsborna...igen. De som inte begåvats med tunnelbana, täta bussturer eller har förmånen att ha vardagens alla måsten i sin absoluta närhet. Regeringen har nu lovat att kompensera dem för de ökande kostnaderna, vilket är bra, men...
Hur är det med arbetspendlarna? De som dagligen måste ta bilen till jobbet? 2009 uppdaterades reseavdraget senast. 18:50/mil kan de som arbetspendlar dra av i deklarationen....om man nu har utlägg för minst 11 000 kronor per år. När ska de som faktiskt måste ta bilen till arbetet varje dag kompenseras? Där är regeringen oss svaret skyldig.