Reduktion är grön nytta – inte bara plikt

Det fossila tillhör historien, men reduktionen i fordonsbränslen är ett av de kloka stegen in i framtiden.

Förnybart drivmedel måste i fortsättningen också blandas in i flygbränslet. Det är ett steg bort från fossilberoendet – för en mer hållbar transportsektor.

Förnybart drivmedel måste i fortsättningen också blandas in i flygbränslet. Det är ett steg bort från fossilberoendet – för en mer hållbar transportsektor.

Foto: Christine Olsson/TT

Ledare2020-09-14 05:38
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Att fasa ut fossila bränslen handlar inte enbart om att övergå till eldrift. Vårt behov av el kommer att öka och dess användningsområden breddas i takt med att omställningen för att minska klimatpåverkan genomförs. Men det är klokt att inte lägga alla ägg i samma korg.

Därför är det en viktig signal som kommer från regeringen, Centerpartiet och Liberalerna om att reduktionsplikten i bensin och diesel höjs. Särskilt intressant är också att förnybart drivmedel nu också måste blandas in i flygbränslet. 

Den så kallade automatiska uppräkningen av koldioxidskatten pausas, vilket är klokt. Att blanda in förnybart är än så länge dyrare än enbart fossil diesel och bensin. Det är bra att ställa om till förnybart, men det är särskilt bra om det förnybara kan producera inom Sverige för att klara våra behov. Det är inte säkert att det går fullt ut, efterfrågan på förnybart behöver också driva på utveckling och produktion. 

Reduktionen är grön nytta – och inte bara en plikt. Därför är det viktigt att det samtidigt som kraven höjs för inblandning också tillkommer starka drivkrafter för att producera mer förnybart inom Sverige, från skogen men även från åker och via biologiskt avfall. Utan att slå negativt mot matproduktionen. 

Sverige är ledande i Europa med att ersätta fossila drivmedel till biodrivmedel. Men lejonparten, närmare 85 procent, av biodrivmedlen är importerade. Än så länge.

Den svenska andelen behöver öka. Försöksanläggningar behöver växa till kommersiella producenter, för en betydligt större produktion. Teknikutvecklingen behöver också drivas på, vilket Svebio konstaterade i rapporten Hantering av risk och styrmedel för nya svenska bioraffinaderier från februari i år.