Sörmlands Medias succé: 10 000 digitala prenumeranter

Snacka om digital succé! I veckan nådde Sörmlands Medias titlar över 10 000 digitala prenumeranter. "Vi har gjort ett fantastiskt nyhetsarbete under året och dessutom vässat våra sajter och appar för att ge läsarna ännu mer för pengarna. Det är härligt att läsarna uppskattar oss", säger onlinechef Jens Werner.

"Vi har levererat lokal journalistik i över 130 år och jag är helt övertygad om att vi kommer göra det i minst 130 år till", säger Jenny Hoflund Bergvall, vd på Sörmlands Media.

"Vi har levererat lokal journalistik i över 130 år och jag är helt övertygad om att vi kommer göra det i minst 130 år till", säger Jenny Hoflund Bergvall, vd på Sörmlands Media.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2020-12-02 09:30

Titlarna ekuriren.se, sn.se, kkuriren.se och strengnastidning.se ingår alla i Sörmlands Media och passerade under veckan den magiska gränsen. Förutom de prenumeranter som har papperstidningen – och givetvis också kan ta del av vårt digitala utbud – har Sörmlands Media nu dessutom 10 000 heldigitala prenumeranter.

– Jag tror att många inser hur billigt det egentligen är att ha en digital prenumeration och hur mycket nytta man har av den. Våra läsare får ut mer av livet i lokalsamhället, säger Jens Werner.

Jenny Hoflund Bergvall är vd på Sörmlands Media. Hon berättar att alla titlar gjort ett viktigt jobb när det gäller analys och digital omställning. Att förstå vad läsare vill ha för innehåll har varit en förutsättning för att öka antalet digitala kunder.

– Det här känns fantastiskt kul, en viktig milstolpe. Vi har levererat lokal journalistik i över 130 år och jag är helt övertygad om att vi kommer göra det i minst 130 år till. Sen kommer givetvis plattformar och distributionskanaler att förändras och oavsett om man nu läser nyheterna print eller digitalt.

Sörmlands Medias läsare har dessutom börjat läsa allt fler artiklar. Antalet sidvisningar och besök på våra nyhetssajter har ökat under året. Coronapandemin har varit en stor anledning till att fler valt att prenumerera och söka fördjupningen på Sörmlands Medias nyhetssajter.

undefined
Jens Werner, onlinechef på Sörmlands Media.

– Många vill åt våra granskningar och berörande journalistik som vi gör under den här fruktansvärda smittan. Vi gör det ingen annan gör i Sörmland när det gäller coronabevakningen, säger Jens Werner.

Andelen digitala prenumeranter ökar stadigt och diskussionerna kring journalistik online har förändrats under de senaste åren.

– Det finns en helt annan betalvilja digitalt och förståelse nu jämfört med för några år sen. Förr ansåg många läsare att det som finns online ska vara gratis, nu förstår alla att våra journalister gör samma jobb oavsett om nyheterna publiceras online eller i papperstidningen. 10 000 digitala prenumeranter talar för att många har stort nöje och nytta av oss varje dag. De får nyheter dygnet runt och är ständigt uppdaterade, säger Jens Werner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!