Mejltrassel för Eskilstuna kommun

Kommunen kan inte ta emot mejl från ett antal olika domäner. Anledningen är att kommunen spärrats av Microsoft sedan dess egna mejladresser kapats och använts för att skicka spam-meddelanden.

19 februari 2019 12:11

Felet uppdagades under måndagsmorgonen och Eskilstuna kommun informerade senare om problematiken via kommunens Facebooksida. De berörda domänerna är hotmail.com, live.com, msn.com och outlook.com och kommunen kan alltså varken ta emot mejl från eller skicka till adresser som slutar med någon av domänerna.

Felet innebär att mejl som skickats till kommunen de senaste dagarna kanske inte kommit fram. Man räknar dock med att de mejl som "fastnat" kommer att komma fram så snart problemet är löst.

Enligt Per-Mikael Bäckstedt, enhetschef för IT-drift på Eskilstuna kommun, beror problemet på att kommunen hamnat på en spärrlista för e-posthantering hos de aktuella domänerna. Anledningen är att ett antal av kommunens egna mejlkonton kapats för att användas som avsändare för så kallade spam-meddelanden.

– Det är mail som skickas innehållandes länkar som man ska lockas att klicka på. När man klickar börjar det hända saker och det egna kontot kan utnyttjas för att skicka vidare meddelanden. Någon eller några anställda på kommunen har klickat, säger han.

I väntan på att Microsoft, som äger samtliga drabbade domäner, ska lyfta spärren kan kommunen inte göra annat än att avvakta. Det fanns under tisdagseftermiddagen ingen prognos för när felet kunde vara åtgärdat.

– För drygt ett år sedan hade vi en liknande situation. Då vill jag minnas att det varade ett par dygn, säger Per-Mikael Bäckstedt.

Den som vill nå kommunen uppmanas kontakta Eskilstuna direkt på telefon 016 710 10 00 alternativt skriva till kommunen på Facebook.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Simon Uggla