Rekommendationen gäller från och med måndagen den 11 januari till och med söndagen den 24 januari. Efter det kommer nya beslut att tas. Gun Lindqvist är rektor på Hedebyskolan i Vagnhärad som har 206 elever i årskurs 7-9.
– Jag tycker att det är bra att det kommer ett beslut. Vi har hunnit förbereda oss en del att det kan bli såhär. Mentalt tror jag att många är inställda på det här. Som lärare har man förstått att det här kan inträffa, säger hon.
Digitaliseringen menar hon har utvecklats under det senaste året – både hos elever och lärare och nu planerar man för att använda sig av digitala verktyg som google classroom. Under förra året ägnade man också en studiedag åt att planera för en eventuell stängning.
– Vi planerade upp terminen för att vara tydliga med vad som pågår i skolan även om man inte är där. Jag tycker vi är hyfsat bra förberedda. Det kan fungera väldigt väl under en kortare tid, men det kommer inte kunna ersätta undervisning med fysisk närvaro.
Att skapa rutiner för eleverna ser hon som extra viktigt för att få undervisningen att fungera på bästa sätt.
– Så som schemat ser u så kommer man att ha kontakt med eleverna i realtid. Då kommer det gå att fråga läraren samtidigt och på det sättet ha kontakt. Skulle man istället bara säga att här har ni en uppgift så tror jag att det skulle bli svårare. Vi kommer behöva ha tät återkoppling för att veta hur det går för eleverna.
I Gnesta påverkas drygt 320 elever av en skolstängning. Beslutet togs under torsdagseftermiddagen och rektorn på Frejaskolan, Peter Forsberg, har fått besked om att förbereda elever och lärare för distansundervisning.
– Det här är rakt in i hetluften. Jag hade hoppats att vi kunde fattat det här beslutet för några dagar sedan, men vi förbereder oss och jag räknar med att vi kommer följa det här.
Forsberg lyfter också frågan om att börja med distansundervisning direkt efter ett lov.
– För vissa kanske det här kan ses som ett förlängt lov. Vissa elever kanske inte har kommit upp i ett "jobb-mode", och då kan det blir svårt att ställa om. Blir det långvarigt så är det klart att det kan bli svårigheter.
Att ställa om de mer praktiska ämnena som idrott, bild och hemkunskap ses också som en utmaning.
– Lärarna behöver tänka om och vi måste hitta nya former för hur det ska se ut.