Lördagens swap meet rivstartade årets bilsäsong

Kön ringlade lång när Gasoline mega swap meet öppnade i Duveholmshallen på lördagsmorgonen. I ett veritabelt Mekka för motorentusiaster fanns allt från utställningsbilar i mint condition till delar nog att bygga en egen.

2 mars 2019 16:01

Senaste gången motortidningen Gasoline magazine arrangerade kombinerad utställning och swap meet i Katrineholm var 2017 och nu är man tillbaka igen efter ett års uppehåll.

– Nu har vi ett nytt koncept och mixar en bil- och mc-utställning med ett swap meet och företag. Det blir som vår tidning fast i liveform och vi kommer att ordna sex sådana här evenemang i år med start i Katrineholm, förklarar tidningens chefredaktör Peter Larsson.

När portarna öppnandes vid 10.00 ringlade kön redan hela vägen bort mot Duveholmsgymnasiets parkering och Peter Larsson berättar att det kommer besökare från hela Sverige, men även från Finland och Norge.

– Bilintresserade är hungriga så här års, nu vill man handla och bli inspirerad inför årets säsong. Det blir ett avstamp i kalendern.

Bilutställningen bjöd på allt från Volvo Duett till minutiöst renoverade jänkare. Fredrik Iwansson från Katrineholm bor numera i Finspång med sambon Jessica Andersson. Tillsammans äger de en Chevrolet Fleetline från 1951 vars välpolerade lack nästan bländar. Dessutom är den så låg att den sniffade på tiljorna i A-hallen.

– Vi har ägt den ett år och det är en drömbil. Jag kan köra den i Katrineholm, för den har luftfjädring och går att höja upp 2-3 decimeter, skrattar Fredrik.

En strid ström nyfikna besökare pepprade honom med frågor trots att sambon Jessica har precis lika bra koll på allt bilen om inte bättre.

– Alla tar för givet att det är Fredriks bil, men jag har varit bilintresserad i hela mitt liv. När jag träffade Fredrik blev det jänkare, man jag trodde väl aldrig att jag skulle äga en sån här bil. Mina kompisar kallar den för skalbaggen, skrattar hon.

Gemenskapen med likasinnade är det bästa med intresset.

– Det här är startskottet för säsongen. det är det enda man längtar efter under vintern, sade Jessica med eftertryck.

Ett udda men klart sevärt inslag i mässhallen var montern Jonas Benne och Peter Lundstedt från Värnamo huserade i. De hade med sig ett gäng customcyklar där fantasin flödade. Jättehöga styren, limpor och långsträckta ramar.

– Jag kallar mig konstnär och bygger customcyklar i mitt företag JB Cycles. Min första cykel byggde jag som sexåring. De vi har med oss är som tavlor, men det går att cykla på dem, sade Jonas Benne.

I rullstol kryssade Gunnar Lindström från Ärla fram med en tjusig cylinderhatt från Paris på skulten. Han ställde ut sin T-Ford Runabout från 1923 ombyggd till hot road med enbart originaldelar. Redan 2004 började han samla bildelar och han har byggt sedan dess. Nu rycker registreringen av det iögonenfallande vrålåket närmare.

– Efter andra världskriget när man började bygga hot roads i Amerika var de en fattigmans sportbil, berättade han.

I B-hallen låg fokus på bildelar, nostalgiföremål och så inte minst gamla verkstads- och instruktionshandböcker.

I ett hav av gamla sortens drickabackar samlade Lars Palmér från Arboga en veritabel skatt för bilentusiaster. I 30 år har han rest varje år till Amerika för att hitta handböcker till gamla amerikanare och sprängskisser. I backarna fanns även en hel del ögongodis med gamla fotoböcker med jänkare.

– Jag brukar kalla det bilporr, skrattade han och visade ett eget fynd han köpt under lördagens swap meet.

Tryggt gömd i hans attachéportfölj låg en instruktionsbok från 1957 för bilmodellen Chrysler 300-C.

– Den är fruktansvärt ovanlig och jag visste inte ens att den fanns. Jag har fortfarande hjärtklappning, det är en riktig dyrgrip, sade han med ett brett leende och tryckte den tunna boken ömt mot bröstet.

I vimlet återfanns även en utflyttad Österåkersbo. Mats Thollander och hans son William från Örebro visade upp sitt gemensamma projekt i Gasolines Street week-monter. På utsidan månne den se ut som en retro-Volvo, men under motorhuven mullrar en Corvettemotor med kompressor. Som yngste förare i startfältet började William Thollander köra dragracing så fort han fick körkortet. Under Street week körs fem banor under en vecka och mellan dem får man transportera sig i sin tävlingsbil.

– Jag har hållit på med bilar sedan jag var 16 år och har gjort det mesta. Under 80-90-talen byggde jag mycket utställningsbilar, men det här far- och sonprojektet är det roligaste jag har gjort. Det värmer oerhört mycket att William och jag kan leka ihop, det här är ett äventyr, säger Mats Thollander.

Tillsammans började de bygga tävlingsbilen 2015 och det tog två år

– Men en sån här bil blir aldrig klar. Vi har byggt en störtbur och nu ska vi uppgradera motorn så vi får ut 300 till 400 hästkrafter till, berättar Mats Thollander.

Swap meet

Gasoline mega swap meet anordnas av motortidningen Gasoline magazine.

Senast det arrangerades i Katrineholm var 2017 och då dök över 3 500 besökare upp.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Emma Eriksson

Ämnen du kan följa