Kallade kund för "grisbrud" – då startade drevet mot restaurangen

Matgästen var inte nöjd med besöket och gav restaurangen en etta i betyg. Ägarens svar delades på facebook – och över en natt sjönk restaurangens betyg till bottennivå.

Ett dåligt kundbemötande kan få oanade konsekvenser – särskilt om det sker på sociala medier. Det har restaurang Chili Nam Nam fått erfara.

Ett dåligt kundbemötande kan få oanade konsekvenser – särskilt om det sker på sociala medier. Det har restaurang Chili Nam Nam fått erfara.

Foto:

Övrigt2017-08-31 17:00

Kunden, en kvinna från Nyköping, besökte restaurang Chili Nam Nam i Nyköping i helgen. Hon var nöjd med bemötandet men inte med maten, och gav en etta i betyg på restaurangens facebooksida. En av delägarna, Nam Nam Doan, kontrade då med att via sin privata facebooksida lägga ut bilder från kvinnans facebooksida, bland annat på hennes barn. Under en av bilderna kallade han henne för "grisbruden".

Kvinnan tog skärmklipp av hans svar, och lade upp på facebook. Gensvaret blev lavinartat. På bara några timmar hade inlägget delats hundratals gånger, och spridits i olika forum långt utanför Nyköpings gränser.

Kvinnan, som upplever den enorma spridningen som lätt chockartad, tycker att det är bra att folk får veta hur restaurangen bemöter en kritisk kund.

– Det värsta var nog att man lade ut bilder på mitt barn. Fast egentligen var min tanke att tala om för mina vänner och bekanta att "det här inte var ok", säger hon.

Men inlägget tog fart, och hela söndagen rasade det in ettor på Chili Nam Nams facebooksida tills betyget dalat till bottennivå. Dessutom haglade okvädningsorden över delägaren Nam Nam Doan, varav somliga var mycket grova och hotfulla.

– Många som har betygsatt och skrivit elaka saker har aldrig satt sin fot på Chili Nam Nam. Det känns helt fel när man agerar så. Men jag kan ju inte styra vad folk skriver på sociala medier, säger kvinnan.

Enligt restaurangens delägare, Nam Nam Doan, rådde kaos under söndagen då han bombarderades av kritik. En ursäkt lades ut på restaurangens facebooksida,

"Ber om ursäkt för vårt dåliga kundbemötande. Vi gör om och gör rätt i fortsättningen. Hoppas att ni alla vill komma tillbaka för en bättre fortsättning."

Men den föll inte i god jord. I stället kom än fler arga kommentarer.

Varför bemötte du kunden som du gjorde?

– Jag tyckte att vi gett kunden bra service, och att hennes recension inte stämde. Jag tänkte "varför vill hon förstöra för oss?", blev arg och ville ge tillbaks. Jag hade inte kontroll på mig, uppger han.

Förstår du att det är fel att bemöta en kund så som du gjort?

– Ja, och jag ångrar att jag lade ut bilderna och skrev som jag gjorde. Det är nog ett av de största fel jag gjort i mitt liv. Men jag hade aldrig kunnat föreställa mig vad som skulle hända. Det här har blivit en rejäl läxa för mig, säger Nam Nam Doan.

Under måndagen tog Chili Nam Nam bort sin facebooksida, som enligt Nam Nam Doan hade flera tusen följare.

– Det var hemska kommentarer, mycket värre än den jag själv skrev, med syfte att få oss att stänga restaurangen.

Hos Nyköpingspolisen finns två anmälningar som berör Nam Nam Doans agerande gentemot restaurangens kunder.

Enligt Johan Bodin, gruppchef vid Nyköpingspolisens utredningsenhet, kommer en av dem att utredas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om