"Vi får knapra tiden hos nästa kund"

Undersköterskorna menar att den nya omorganisationen skapat många problem, både för personalen och de äldre.

Stina och Knut, som egentligen heter någonting annat, menar att omorganisationen inom hemtjänsten skadar både personalen och de äldre. Arkivbild.

Stina och Knut, som egentligen heter någonting annat, menar att omorganisationen inom hemtjänsten skadar både personalen och de äldre. Arkivbild.

Foto: Sandra Nordin

Oxelösunds kommun2019-10-21 19:17

I maj i år gjorde kommunen en genomlysning som visade att hemtjänsten i Oxelösund kostade mycket pengar. För att minska kostnaderna har man dragit ner på personal och gjort ett nytt schema. Vi har träffat två undersköterskor som vittnar om att det nya schemat lett till ökad arbetspåfrestning. Personerna vill vara anonyma, och har valt att kalla sig själva för Stina och Knut. 

– Det här har gjort att vi inte har någon cykeltid mellan brukarna och vi får knapra tiden hos nästa kund, säger Stina.

Det är cheferna i äldreomsorgsförvaltningen som har gjort det nya schemat. Schemat bygger på vad personalen har utfört i maj i förhållande till den tid det har tagit. De har dock inte tagit hänsyn till att man idag har mindre personal, eller att brukarnas besök kan ha utökats enligt Stina och Knut. 

Gör det här att ni inte kan hålla brukarnas schablontider?

– Både ja och nej. Vi lägger ju fortfarande ut besöken utifrån den tiden som de är beviljade. Problemet är att restiden som ska finnas mellan brukarna inte finns, säger Knut.

Flera undersköterskor ska även ha slutat på sistone.

– Det är ganska många som har sagt upp sig och jag är inte förvånad, berättar Stina.

Det är inte bara Stina och Knut som tycker att omorganisationen har blivit till det sämre. Enligt dem har många äldre blivit missnöjda när man gick från fyra mindre grupper till två större inom hemtjänstpersonalen. Detta har gjort att brukarna fått hembesök av flera olika undersköterskor.

– Jag tror att våra äldre har blivit mest irriterade på är att vi förr var väldigt kontinuerliga, men det är vi inte idag, säger Knut.

I samband med omorganisationen har kommunikationen mellan personalen och cheferna inte fungerat. Informationen om det nya schemat kom ut under sommaren och ska ha varit felaktigt flera gånger. 

– Vi informerar ju oftast anhöriga först, men de är ju också förbryllade över att det här har varit så oklart, säger Stina.

Vissa grupper inom hemtjänsten fick även sitt schema en dag innan det började gälla. Det ska senast komma två veckor innan. 

– Man bröt alltså mot kollektivavtalet genom att schemat kom en dag innan för vissa grupper, säger Knut.

Har ni tagit upp det här med era chefer?

– Jag har försökt, men jag känner att jag inte får gehör utan hänvisas bara till den här genomlysningen. Det spelar ingen roll hur många tillbud man skriver, förklarar Stina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!