EK-koncernen tvingas spara 20 miljoner – 25–30 tjänster ska bort

EK-koncernen, där SN ingår, måste sänka sina kostnader - rejält. Företaget ska spara 20 miljoner kronor under 2017. För att nå det målet måste 25-30 tjänster bort.
– Vi är lönsamma i år, men det handlar om att ta ansvar för kommande år. Ser man till de prognoser som finns för landsortspressen så krävs detta, säger vd Jimmie Näslund.

15 november 2016 15:32

Under tisdagen meddelades personalen i EK-koncernen om neddragningarna. Förhandlingar inleds nu för att ta fram en plan för 2017.

Tidningsbranschen är i förvandling och allt fler läsare söker sig till den digitala plattformen för att läsa nyheter, något som får konsekvenser för ekonomin.

– Det som gäller för andra gäller även för oss. Vi går från att vara fokuserade på papperstidningen till att bli digitala. I den digitala världen ser ekonomin annorlunda ut. Vi måste anpassa oss efter det. Annonstrenden i branschen har varit ganska besvärlig under 2016, säger Jimmie Näslund.

Trots neddragningarna kommer flera satsningar genomföras inom EK-koncernen under 2017. Ny sajter lanseras och läsarna får en ny app för e-tidningen.

Under nästa år kommer tidningarna i koncernen satsa mer på digitala prenumerationer. Enligt Jimmie Näslund ser man en ständigt ökad trafik på koncernens nyhetssajter.

– Det är inte journalistiken i sig som är problemet, utan affärsmodellen. Vi försöker ständigt utveckla oss, säger Jimmie Näslund.

Allt fler väljer att ta del av nyheter digitalt, hur ser du på förhållandet mellan digitalt och papperstidning?

– Det är en tydlig rörelse i branschen att mer digitalt material kommer bli unikt för prenumeranter, en rörelse som också kommer prägla vårt arbete. Vi ser det varje vecka, att många människor tar del av vår journalistik digitalt. Det finns ett stort intresse.

Tidningarna i koncernen satsar mycket på digital utveckling. Hur kommer läsaren märka det?

– Det är i första hand en fråga för våra redaktioner, men jag vet att exempelvis livebevakning i flera former är ett tydligt fokus.

Medieutredningen presenterades förra veckan, ser du något i den som kan hjälpa koncernen i framtiden?

– Det är bara ett förslag än så länge men som det ser ut kommer det att finnas möjlighet för fler att söka mediestöd. I dag har EK-koncernen inget presstöd, så vi skulle kunna söka mediestöd. Detta innebär emellertid också att allt fler kommer att slåss om de pengarna i framtiden.

Vad är din plan för att vända den negativa trenden som branschen befinner sig i?

– Vi måste fokusera på att skapa nya digitala intäkter, sedan handlar det också om att göra viktiga och relevanta papperstidningar. Vår överlevnad ligger i att göra bra lokaljournalistik och där ligger även fokus i framtiden. Så länge läsarna vill ha oss är våra produkter en bra miljö också för våra annonsörer, och att vi är relevanta och viktiga får vi bevis på dagligen. Samtidigt handlar det förstås också om att skapa nya möjligheter för våra annonsörer och kunder att på bästa sätt marknadsföra sig hos oss.

– Det lokala mediehuset ska vara mitt i samhället såväl redaktionellt som kommersiellt. Så har det varit i över hundra år och så kommer det att förbli. Jag är fortsatt optimistisk och vet vilken viktig roll vi fortfarande spelar i våra lokalsamhällen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!