Vi tar med oss alla förslag in i vårt pågående arbete för att se vad vi kan göra för att underlätta i den här situationen, säger Amanda Lind efter mötet.
Det är en olycklig paradox, att när efterfrågan på nyhetsrapportering är som störst, så sviktar annonsmarknaden.

En undersökning som dagspressens branschorganisation Tidningsutgivarna (TU) gjorde i förra veckan visar att medlemsföretagen räknar med fallande annonsintäkter på 30-60 procent. Dagspressen räknar också med att omsättningen kan krympa med upp till flera miljarder kronor på årsbasis.

Detta sker samtidigt som medierna jobbar för högtryck med coronabevakningen och allmänheten konsumerar nyheter som aldrig förr. Branschen har därför svårt att använda sig av en del åtgärder som har lanserats och som bygger på att efterfrågan försvunnit, till exempel korttidspermitteringar.

Ett av förslagen som branschen hade med sig till mötet med ministern var därför ett tillfälligt lönestöd. Ett annat är att tidningsföretag ska slippa dras in i ett nytt system för återvinning av papper vid årsskiftet, något som branschen tror blir kostsamt.