Bedragare krävde pengar för rullator

En bedragare har knackat på hos en Trosabo och försökt lura till sig pengar. Kvinnan ska ha krävt Trosabon på betalning för en rullator.

Bedragaren försökte lura brukaren att betala för sin rullator.

Bedragaren försökte lura brukaren att betala för sin rullator.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trosa kommun2019-10-09 11:40

Nu varnar Trosa kommun sina medborgare för bedragaren. 

– Vi hanterar aldrig kontanter vid hembesök. Om man ska betala en avgift skickar vi faktura. Och personal från Trosa kommun och landstinget ska visa upp sin tjänstelegitimation,  säger Fredrik Yllman, vård- och omsorgschef i Trosa kommun.

Det var på måndagen som den okända kvinnan ringde på hemma hos Trosabon och sa sig komma från lasarettet och begärde att personen skulle betala 250 kronor för en rullator.

– Brukaren berättade om händelsen för en av våra arbetsterapeuter som slog larm, säger Fredrik Yllman.

Brukaren fann sig och gav aldrig några pengar till kvinnan. Nu försöker Trosa kommun sprida informationen för att undvika någon ska bli lurad.

– Vi informerar om detta via vår personal och på vår hemsida. Det är avskyvärt att man försöker lura äldre människor på det här viset, säger Fredrik Yllman.

I oktober förra året lurade en man till sig bankkort och kod från en 90-årig kvinna i Vagnhärad. Mannen  påstod att han var från Trosa kommun och kom för att byta den gamla kvinnans brandvarnare. När han skulle ta betalt för brandvarnaren fick han kvinnans kontokort och kod. 

Såväl polis som kommuner och pensionärsorganisationer går återkommande ut och varnar äldre för att släppa in okända besökare i hemmet. 

Även Stöldskyddsföreningen rekommenderar is i magen när någon okänd ringer på för att utföra service eller kontrollera något: Be personen återkomma så kan du få tid att ta reda på att det stämmer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!