De statliga pengarna motsvarar en halv svensk statsbudget. Dessutom skjuter operatören Deutsche Bahn (DB) till 24 miljarder euro, vilket innebär att satsningen totalt omfattar över 900 miljarder kronor.

Ett uttalat mål med programmet, som ska pågå till 2030, är att få resenärer att i större utsträckning välja grönare transportalternativ.

Så sent som häromåret uttalade sig DB pessimistiskt om bland annat nattågstrafiken, och exempelvis alla nattåg från Danmark genom Tyskland har lagts ner. Men nu möter tågresandet en renässans, och Tyskland fyller med sin storlek och sitt geografiska läge en nyckelroll för hela Europas järnvägar.

DB-chefen Richard Lutz lovar att punktligheten ska bli bättre, även om han samtidigt varnar att uppgraderingsarbetet kommer att innebära en hel del avstängningar och annat bök för resenärer.

Tyskland har åtagit sig att minska de miljöfarliga utsläppen med 55 procent till 2030, jämfört med 1990. Som del i detta ska skatter läggas om så att tågbiljetter blir billigare medan flygbiljetter blir allt dyrare.