Försena inte bygget av Ostlänken

I stället för höghastighetsbanor förordar vi moderater satsningar på regional pendling och nya spår runt storstäderna, bland annat Ostlänken, skriver Louise Meijer (M) med flera.

I stället för höghastighetsbanor förordar vi moderater satsningar på regional pendling och nya spår runt storstäderna, bland annat Ostlänken, skriver Louise Meijer (M) med flera.

Foto: Sandra Nordin

Debatt2019-11-21 05:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige behöver satsningar på järnvägen. Vi moderater vill prioritera underhåll och upprustning som här och nu förbättrar för alla som det som pendlar till och från arbetet. Och vi vill bygga fler spår runt våra storstäder. Ett sådant exempel är Ostlänken som regeringen nu riskerar att försena genom att skapa osäkerhet om hur den skall finansieras.

Regeringen vill satsa på höghastighetsbanor för klimatets skull. Men experter konstaterar att klimatskulden från att bygga höghastighetsbanor inte är återbetald förrän i slutet av det här århundradet. Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste frågor men höghastighetsbanor är dålig och dyr klimatpolitik som Moderaterna säger nej till.

Moderaterna delar regeringens uppfattning om att omställningen måste gå snabbt och att utsläppen från transportsektorn, som står för cirka en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, måste minska radikalt. 

Men att som regeringen satsa på höghastighetsbanor för att nå klimatmålen är direkt orealistiskt och går emot vad experter säger är en effektiv klimatpolitik. Höghastighetsbanor kräver så stora mängder stål och betong samt omfattande transporter, att klimatnyttan av projektet kommer att vara nettonoll först när vi närmar oss år 2100. Ska vi lyckas ställa om i den takt som forskningen säger krävs för att nå klimatmålen är inte höghastighetsbanor lösningen. 

Experterna säger i stället att en elektrifiering av vägtransporter är långt mycket effektivare klimatpolitik för att minska utsläppen. Moderaterna har därför lagt fram ett elektrifieringspaket på över en miljard kronor med bland annat tiodubblade satsningar på laddinfrastruktur till personbilar, satsningar på elektrifierade vägsträckor för tung trafik och stöd till forskning och utveckling för elektrifierade transporter. 

I stället för dyra höghastighetsbanor vill vi moderater prioritera elektrifiering av vägtransporterna och investeringar för att rusta upp befintliga järnvägar där behoven är som störst, med satsningar på regional pendling och nya spår runt storstäderna bland annat Ostlänken.

Regeringens klimatpolitik levererar inte resultat. Utsläppen i Sverige ökade förra året med två procent, enligt Naturvårdsverkets officiella statistik. Nu vill regeringen genom byggandet av höghastighetsbanor fortsätta med sin ineffektiva och dyra klimatpolitik.

Moderaterna vill ha en resultatinriktad och systematisk klimatpolitik som minskar utsläppen. Därför säger vi nej till höghastighetsbanorna, men ja till byggande av exempelvis Ostlänken. Så värnar vi om både skattebetalarnas pengar och klimatet!