Varför följer ni inte hållbarhetsprogrammet?

I stället för att använda moderna metoder för att minska trycket på parkeringen vid lasarettet, planerar Region Sörmland ett parkeringshus på 600 platser, skriver Anna Wåhlström (MP) och Björn Åslund (MP).

I stället för att använda moderna metoder för att minska trycket på parkeringen vid lasarettet, planerar Region Sörmland ett parkeringshus på 600 platser, skriver Anna Wåhlström (MP) och Björn Åslund (MP).

Foto: Fredrik Ericson

Debatt2019-12-07 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en viss dubbelhet från regionens sida när man pratar om parkeringslösningen vid Nyköpings lasarett. Å ena sidan har man tidigare, under Miljöpartiets ledning, antagit ett ambitiöst hållbarhetsprogram med målet att regionen ska vara fossilfri 2030. Men när Miljöpartiet nu inte längre sitter vid makten verkar efterlevnaden bli lite klen. Det visar sig inte minst i parkeringsfrågan vid lasarettet. 

Media har rapporterat om brist på p-platser. Och missförstå oss rätt – självfallet ska den som behöver ta bil kunna göra det.

Lösningen borde vara att försöka minska behovet av parkering, för att ge utrymmet till de som verkligen behöver ta bilen. Vid Linköpings universitetssjukhus har man kunnat minska biltrafiken och trycket på parkering med 17 procent genom att få fler att välja cykel, buss och gång. Det kallas mobility management och innebär att man med beteendepåverkan får bilister att välja andra färdmedel. 

Vi vet att det finns stor kompetens i Region Sörmland, och med hållbarhetsprogrammet i ryggen borde det gå att ställa om resandet så att det blir bättre för alla.

Tyvärr kan vi konstatera att den politiska ambitionen saknas. I stället för att använda moderna metoder för att minska trycket på parkeringen vid lasarettet, planerar man ett parkeringshus på 600 platser. Det har fått ett snofsigare namn i form av mobilitetshus.

Med tanke på biltrafikens stora klimatpåverkarn, och utsläpp från att bygga ett p-hus, så är vi från Miljöpartiet Sörmlands sida tveksamma. Parkeringskaos i Linköping gick att stävja med mobility management, varför vill inte de styrande politikerna i Sörmland pröva sådana metoder? 

Enligt uppgift kommer p-husbygget finansieras av parkeringsavgifter. I dagsläget vet vi inte vad p-huset kommer kosta. Vi kan anta att parkering blir betydligt dyrare än i dag. Och det lär inte gynna de som verkligen behöver bil till lasarettet, exempelvis många pensionärer.

Vi står mitt i en klimatkris. I Sverige är vägtrafiken den största källan till utsläpp. Ledande klimatforskare har gång på gång sagt, att trafikens utsläpp måste ned kraftigt. Nu måste Region Sörmlands politiker visa att de tar klimatet och patienterna på allvar. Kring parkering och trafik till Nyköpings lasarett går att göra mycket, om viljan finns.