Ibland är det inte alltid som det verkar – inte ens när olika källor säger samma sak. En fredagsmorgon i november 2017 blev det stor rabalder i riksmedia. Mix Megapol hade spelet en rekryteringslåt från IS. Vid fem över halv nio fick lyssnarna höra den islamistiska låten "For the sake of Allah" på radion. Händelsen rapporterades först av nyhetssidan 24Malmö som hade tipsats om propagandasången. Utöver det spreds en film på den påstådda kapningen.

Jakob Gravestam, marknadsdirektör på Bauer Media sade: "Någon eller några har gått in genom en piratradiosändare och knappat in Mix Megapols frekvens i Malmö, sedan har de sänt ut låten. Jag har inte hört den själv, men den ska vara på engelska och vara relaterad till rekrytering till IS" (Expressen, 10/11-17). Därefter hamnade radiokanalen i krismöte, händelsen polisanmäldes av mediebolaget och Gry Forsell sa att detta minsann inte ska kunna gå. Det hela var som upplagt för en storm på sociala medier, ty allt om IS engagerar klickbenägna läsare, men det som rapporterades var bara halva historien.

Det var inte förrän senare som det visade sig att det hela aldrig hade hänt. Post- och telestyrelsen liksom radiobolaget kom i sina utredningar fram till att kapningen aldrig ens hade ägt rum. Trots att det aldrig hade spelats någon IS-propaganda på Mix Megapol hade incidenten rapporterats som om den var sann.

I SVT:s dokumentärserie För nationens bästa berättas det om att kapningen hittades på av två personer. En av dem ringde Mix Megapol och "tipsade" om kapningen, medan den andra ringde till nyhetssajten. Den omtalade filmen visade sig inte ens heller vara inspelad i Malmö. Trots det spreds den falska nyheten som en löpeld av både media och radiobolaget.

Det är inte möjligt att säga vilka motiv gärningsmännen hade, men det kan och bör ses som en väl genomförd påverkansoperation mot svensk media. Oavsett vem eller vilka som ville testa oss kunde de identifiera och utnyttja människans eviga akilleshäl: källkritiken. Det är ett lågvattenmärke för den svenska, "oberoende" rapporteringen att man låtit sig påverkas av något så lätt som två samtal och en fejkad film. Misslyckandet blottade mediernas sårbarheter och det är något som utan tvekan noterats av en omvärld som mer än gärna vill försöka påverka oss igen i framtiden.