I maj hölls den första företagslunchen på Stadshotellet i Trosa och den 26 augusti var det dags igen. Vid träffen i augusti deltog ett 15-tal företagare som åt kyckling och kokt potatis.

– Vi vill dels skapa aktivitet för medlemmarna så att de ser att det finns en möjlighet att kanske utveckla sina nätverk. Sedan är det också viktigt för oss i förlängningen att göra saker och ting som gör att vi blir attraktiva så att vi får fler medlemmar, säger Martin Elford, vice ordförande Företagarna Trosa-Gnesta.

Företagarna kommer att bjuda in till lunch Trosa på stadshotellet den sista måndagen i månaden. I Gnesta blir den företagsluncher den andra tisdagen i månaden.

Artikelbild

– Vi i styrelsen ville göra någonting. Vi i Företagarna vill ordna många aktiviteter, men ofta krockar det med småföretagarnas tid. De vill gärna utveckla sina nätverk, men har svårt att komma ifrån. Företagslunchen är en ganska enkel aktivitet, men enkelheten är ofta det som är det bästa, säger Martin Elford.

Emma Salmonsson och Christian Ramfefelt från Bravo Webbyrå, som förra året utsågs till Årets nyföretagare i Trosa, var med på företagslunchen den 26 augusti.

– Det är toppen att det finns något ställe att gå till och träffa lite folk och få lite inforamtion från Företagarna, säger Christian Ramefelt och fortsätter:

– Det är trevligt att få ansikten på andra företagare och träffas och få en chans att sitta och prata lite om företagen i stort, utbyta kontakter.

Artikelbild

| Anna Alm, Motorservice Sweden AB. – Det är en bra möjlighet att lära känna flera företagare i föreningen i kommunen. Dela erfarenhet och få lite info från kommunen. Jag har varit på företagarfrukostar förut och det är bra. Matnyttigt!

Vid träffen den 26 augusti hölls ingen föreläsning, men vid kommande företagsluncher är det tänkt att företagarna ska kunna lyssna till föreläsningar om aktuella ämnen. Ett ämne som kommer att tas upp under hösten är generationsskiften i företag.

– Många företagare jobbar långt efter pensionsåldern och ser ingen som kan ta över deras företag. De är oroliga för vad som ska hända med personal, varumärke och verksamheten i övrigt. Ofta vill man som företagare inte berätta att man ska sluta för då tappar man ju sina kunder. Finns det något sätt att göra det här enklare? På nästa lunch kommer en person hit och pratar om de här frågorna.