Liselotte Haraldsson arbetar som platschef på Good Morning Hotel. Innan hon valdes till ordförande för NYSAM vid årsmötet i mars hade hon suttit med i styrelsen som ledamot i ett år.

Liselotte kommer ursprungligen från Örbyhus i Uppland. När hon för drygt 10 år sedan besökte sin syster och hennes familj i Nyköping blev hon så förtjust i staden så att hon ville bosätta sig på orten.

– Det har varit ett mål och en dröm som jag lyckades förverkliga för tre år sedan då jag flyttade hit. Staden är vacker och lagom stor för mig. Jag har blivit otroligt vänligt bemött av människorna här. Jag tycker också om närheten till havet. Jag känner verkligen att jag har kommit hem.

Artikelbild

Bakre raden från vänster: Liselotte Haraldsson (ordförande), Bengt Spider Jansson, Maria Karlsson, Birgit Båvner, Johanna Åndberg, Erik Westerberg. Främre raden från vänster: Jimmy Fågelqvist, Deborah Rosman, Gabriella Ramos, Tobias Nordström.

Good Morning Hotel i Nyköping har 96 rum och 10 fast anställda. Under högsäsong jobbar cirka 25 personer på hotellet.

– Att jobba är det roligaste jag vet, säger Liselott.

Hon menar att mötet med andra människor fungerar som en drivkraft för henne.

– Oavsett om det är gäster, personal, leverantörer eller att man nätverkar. Jag får så mycket tillbaka och det ger mig energi.

Vilka är de viktigaste utmaningarna för NYSAM?

– En av utmaningarna som vi har i NYSAM är framför allt att vi ska vara mer synliga så att de som jobbar och bor här i Nyköping vet vad vi står för och vad vi kan hjälpa till med. Det handlar om att vi kan hjälpa företagarna att utvecklas. Det är jätteviktigt att vi är det här paraplyet som man kan samlas under.

NYSAM arbetar för att öka Nyköpings attraktionskraft. Genom event och samarbeten vill man få fler människor att ta sig till centrumkärnan. Ett aktuellt event är Scandinavian Street Music Festival den 1 juni.

– Det ska vara en upplevelse att åka till centrala Nyköping. Man ska få någonting som man inte får när man sitter hemma framför datorn. Där tror jag att butiker och restauranger har ett ganska stort arbete att göra. Det gäller att våga kliva ur sina skor och våga titta utifrån och in och fundera på hur vi kan förbättra kundupplevelsen.

Liselotte Haraldsson menar att hotellen i Nyköping har hittat en bra samverkansmodell med regelbundna möten.

– Man ser inte bara till sitt eget hotell utan man ser Nyköping som en destination. Vi arbetar för att dra hit stora event och arrangemang. Det gynnar inte bara hotellen utan även handeln och restaurangnäringen.

– Om vi får in ett stort event som behöver många hotellrum så kanske alla hotellen är med och delar på det. Om ett hotell tar det får de andra hotellen besökarna som inte får plats på det hotellet. Jag tror att den modellen även kan appliceras på butiker i stan.