Brevet med Ryanairs ultimatum har rubriken "Strictly private and confidential" och är underskrivet av bolagets vd Michael O´Leary, som uppenbarligen inte räknat med att den svenska offentlighetsprincipen gör det möjligt för vem som helst att ta del av innehållet.
På en A4-sida beskriver han varför bolaget tänker avveckla sin bas på Skavsta sista mars i år – och vad som krävs för att flygplatsen ska återfå den. Grundorsaken till avvecklingen är att Ryanair kommer att ha 55 flygplan för lite till sommaren, på grund av Boeings problem med leveranserna av flygplanet Boeing 737 MAX 8.
Dessutom går basen på Skavsta med förlust under vinterhalvåret. Och under sommarmånaderna har lönsamheten skadats av den flygskatt som infördes för två år sedan, skriver Micheal O´Leary.
Sedan kommer det: när leveranserna av nya plan kommer i gång, tänker Ryanair placera dem på flygplatser i Europa som inte har en regering som infört "diskriminerande miljöskatter på lågprisflygbolag", förklarar flygbolagets vd och hoppas att Nyköpings kommun ska hjälpa till att påverka regeringen att avskaffa skatten.
Kommunalråd Urban Granström tar friarbrevet från Ryanair med en ganska stor portion ro. Speciellt med tanke på att tidningen förra veckan kunde berätta att Skavsta – där Ryanair dominerar stort – växte med 12 procent i januari.
– Det är inte direkt någon nyhet att de har den här uppfattningen och uppenbarligen går utvecklingen bra för Ryanair på Skavsta. Det måste ju betyda något att utvecklingen går bra, säger han.
Vad tycker du själv om flygskatten?
– Det är rimligt att flyget bär sina koldioxidkostnader. Men den nuvarande skatten kan förbättras. Den missgynnar Skavsta.
Det är ovanligt att flygbolag ställer så här tydliga ultimatum, berättar Anders Carlsson, expert på flygbranschen och chefredaktör för tidningen Flygrevyn. Men han är inte förvånad.
– Ryanair känner att de har råd att vara tuffa. Många flygplatser vill ha dem till sig och just nu befinner de sig i en väldigt tacksam position gentemot Skavsta, säger han.
Trots det tuffa tonläget från Ryanair tror Urban Granström att det finns goda chanser att flygbolaget förlägger en bas till Skavsta när flygplansleveranserna från Boeing kommer igång igen.
Tidningen har sökt Michael O´Leary för en kommentar.