Mer än 500 Nyköpingsbor får hjälp av hemtjänsten att handla mat. Tidigare har personalen gått till affären och handlat efter inköpslista. I den nya ordningen hjälper hemtjänstpersonalen till att beställa varorna via nätet från stockholmsföretaget Mathem som vann kommunens upphandling.
Det blev problem direkt.
Problemen bekräftas dels av samtal till SN, dels i ett mejl från vård- och omsorgsnämnden till de ansvariga för hemtjänsten:
Inloggningen strular – men det beror nästan alltid på att lösenordet skrivs fel, uppger nämndens ansvariga tjänsteman Marie Johnsson.
Det har varit trassligt att betala med faktura och kunder som handlar för mindre än 700 kronor debiteras en avgift på 90-95 kronor.
– Det ska inte vara några extraavgifter. Då har man klickat i fel. Avgiften gäller inte hemtjänstens kunder eftersom det är kommunen som är avtalspart, säger Marie Johnsson.
Det finns kunder som tycker att det blir dyrare att handla.
– Alla varor har inte samma prisnivå men genomsnittsprisnivån stämmer med Nyköping, det är upphandlat så.
Det finns ännu inga beslut om utvärdering och uppföljningar, säger Marie Johnsson.
– Men det är klart att en så här står förändring bör följas upp på något sätt.
När kommunen beslutade upphandla nätbaserade matinköp var syftet att frigöra tid för hemtjänstens personal för att de ska tillbringa mer tid tillsammans med de äldre i stället för att gå runt och handla i butiker.