Pengarna Àr slut, sÄ det Àr slutkört för MÀlardalstrafik. Samtidigt som flyget har fÄtt miljardbelopp i stödpengar. Det lÄter helt absurt.
Regionerna i MÀlardalen har tillsammans tÄgbolaget MÀlardalstrafik, som upphandlar regionaltÄgen, i detta fall av SJ. Det Àr alltsÄ SJ som ser till att tÄgen rullar. Men nu har biljettintÀkterna minskat kraftigt, eftersom folk rest mindre under pandemin, som en direkt följd av regeringens rekommendationer och beslut kring att undvika kollektivtrafiken. SJ vill dÀrför bryta avtalet med MÀlardalstrafik i förtid och frÄn och med september tÀnker inte SJ köra tÄg i MÀlardalen.
Vi Àr oroliga att detta fÄr stora konsekvenser för mÀnniskors möjlighet till arbete och studier och att utslÀppen riskerar öka nÀr mÄnga blir tvungna att resa med egen bil.
Regionerna verkar inte heller vilja gÄ in och betala för att fÄ behÄlla sin egen regionaltÄgtrafik. Region Stockholm skulle definitivt ha rÄd, för Stockholm har fÄtt allra mest coronapengar frÄn staten, och gör ett överskott pÄ runt sex miljarder.
Staten har betalat 6,5 miljarder till flygbolaget SAS i coronastöd, medan SJ inte fĂ„tt en krona i riktat coronastöd. Ăr det framtidens politik? Alla vet att all trafik till varje pris mĂ„ste stĂ€lla om frĂ„n fossila brĂ€nslen.
TÄgtrafiken Àr framtidens trafik.
VÀnsterpartiet har nyligen debatterat Gnestapendeln, dÀr Region Sörmland inte vill betala för fortsatt entimmestrafik pÄ helgen. Argumentet dÄ var att just regionaltÄgen skulle ersÀtta pendeltÄgslinjen. Nu ska inte ens regionaltÄgen rulla till Gnesta? Mattias Claesson, C, regionrÄd med ansvar för kollektivtrafiken eller regionstyrelsens ordförande Monica Johansson, S, mÄste faktiskt svara pÄ det.
Vilka argument har regeringen för att gynna flyget och missgynna tÄget, infrastrukturminister Thomas Eneroth, S? SJ har gjort 1,8 miljarder i förlust under coronaÄret 2020, totalt, inte bara för MÀlartrafiken. SAS har fÄtt mÄngdubbelt mer i stöd Àn SJ:s hela förlust. Region Stockholm gör mÄngdubbelt mer i överskott Àn SJ:s hela förlust.
BÄde regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intÀktsbortfallen, som Àr ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken. Nu mÄste regionerna och regeringen agera. InstÀllda tÄg och svikna resenÀrer kan inte vara ett alternativ.