Se till att tÄgen inte slutar rulla i MÀlardalen

BÄde regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intÀktsbortfallen, som Àr ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken, skriver Jens Holm (V) med flera.

BÄde regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intÀktsbortfallen, som Àr ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken, skriver Jens Holm (V) med flera.

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2021-03-22 05:11
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Pengarna Ă€r slut, sĂ„ det Ă€r slutkört för MĂ€lardalstrafik. Samtidigt som flyget har fĂ„tt miljardbelopp i stödpengar.  Det lĂ„ter helt absurt. 

Regionerna i MĂ€lardalen har tillsammans tĂ„gbolaget MĂ€lardalstrafik, som upphandlar regionaltĂ„gen, i detta fall av SJ. Det Ă€r alltsĂ„ SJ som ser till att tĂ„gen rullar. Men nu har biljettintĂ€kterna minskat kraftigt, eftersom folk rest mindre under pandemin, som en direkt följd av regeringens rekommendationer och beslut kring att undvika kollektivtrafiken. SJ vill dĂ€rför bryta avtalet med MĂ€lardalstrafik i förtid och frĂ„n och med september tĂ€nker inte SJ köra tĂ„g i MĂ€lardalen. 

Vi Ă€r oroliga att detta fĂ„r stora konsekvenser för mĂ€nniskors möjlighet till arbete och studier och att utslĂ€ppen riskerar öka nĂ€r mĂ„nga blir tvungna att resa med egen bil. 

Regionerna verkar inte heller vilja gĂ„ in och betala för att fĂ„ behĂ„lla sin egen regionaltĂ„gtrafik. Region Stockholm skulle definitivt ha rĂ„d, för Stockholm har fĂ„tt allra mest coronapengar frĂ„n staten, och gör ett överskott pĂ„ runt sex miljarder. 

Staten har betalat 6,5 miljarder till flygbolaget SAS i coronastöd, medan SJ inte fĂ„tt en krona i riktat coronastöd. Är det framtidens politik? Alla vet att all trafik till varje pris mĂ„ste stĂ€lla om frĂ„n fossila brĂ€nslen. 

TĂ„gtrafiken Ă€r framtidens trafik. 

VĂ€nsterpartiet har nyligen debatterat Gnestapendeln, dĂ€r Region Sörmland inte vill betala för fortsatt entimmestrafik pĂ„ helgen. Argumentet dĂ„ var att just regionaltĂ„gen skulle ersĂ€tta pendeltĂ„gslinjen. Nu ska inte ens regionaltĂ„gen rulla till Gnesta? Mattias Claesson, C, regionrĂ„d med ansvar för kollektivtrafiken eller regionstyrelsens ordförande Monica Johansson, S, mĂ„ste faktiskt svara pĂ„ det. 

Vilka argument har regeringen för att gynna flyget och missgynna tĂ„get, infrastrukturminister Thomas Eneroth, S? SJ har gjort 1,8 miljarder i förlust under coronaĂ„ret 2020, totalt, inte bara för MĂ€lartrafiken. SAS har fĂ„tt mĂ„ngdubbelt mer i stöd Ă€n SJ:s hela förlust. Region Stockholm gör mĂ„ngdubbelt mer i överskott Ă€n SJ:s hela förlust. 

BÄde regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intÀktsbortfallen, som Àr ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken. Nu mÄste regionerna och regeringen agera. InstÀllda tÄg och svikna resenÀrer kan inte vara ett alternativ.