Vårdnadshavare äger en möjlighet att, tillsammans med sina barn, välja vilken skola de anser vara den bästa. En värdefull rättighet och frihet som syftar till att skapa bästa möjliga förutsättningar för trivsel, trygghet och studieresultat för varje enskild elev. Varje elev är unik, med sina olika individuella behov och önskemål kring inlärning. Detta behöver tillfredställas genom en bred palett av olika skolmiljöer och pedagogiska upplägg.
Vi uppskattar alla färger på denna palett. Nyköpings kommun har idag en mångfald och bredd i skolutbudet, som ger möjligheter för dessa unika elever att hamna rätt. En möjlighet som vi vill behålla och fortsätta att utveckla. För att komma närmare ett läge där alla elever kan erbjudas tillgång till HELA skolutbudet, bör antagningssystem och regelverk ses över och förädlas.
I samhällsdebatten kring skolverksamheten, fastnar vi ofta i skillnaderna mellan kommunala och fristående skolhuvudmän. Ett "vi och dom-tänk", som bromsar upp utvecklingen av hela skolverksamheten. Vi kan istället välja att fokusera på att alla skolhuvudmän bedriver sin verksamhet i syftet att göra det bästa möjliga för sina elever och sin personal, på sitt eget sätt, för hela Nyköpings bästa. Med det synsättet kan vi sedan, i en gemensam dialog, skapa förutsättningar för alla skolhuvudmän att bedriva sin verksamhet. Alla behövs, för ett starkt gemensamt resultat.
Ska vi nå ända fram i denna utveckling, krävs ett samspel med alla vårdnadshavare bakom de drygt 6 000 grundskoleeleverna i Nyköping. Vi behöver öppna upp tillit och trygghet i att bejaka en elevsammansättning i skolorna, som bättre motsvarar hur det svenska samhället ser ut 2020. Även på detta område anser vi att mångfald är den mest framgångsrika vägen för en bättre grundskola. Den dubbelsidiga skolsegregationen behöver minskas, som en viktig pusselbit i utvecklingen av Nyköpings grundskolor.