Moderater bör tala sanning om matinköp i hemtjänsten

I SN 29/4 har moderaterna Anna af Sillén och Karin Eriksson mycket svårt att hålla sig till sanningen om nätbaserat matinköp i hemtjänsten, skriver Sofia Amloh (S).

I SN 29/4 har moderaterna Anna af Sillén och Karin Eriksson mycket svårt att hålla sig till sanningen om nätbaserat matinköp i hemtjänsten, skriver Sofia Amloh (S).

Foto: Nora Lorek/TT

Insändare2021-05-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN 29/4 har moderaterna Anna af Sillén och Karin Eriksson mycket svårt att hålla sig till sanningen om nätbaserat matinköp i hemtjänsten. Fakta i målet är:

1. Vård och Omsorgsnämnden var helt överens inklusive moderaternas ledamöter, om upphandlingen av matavtalet efter de kriterier som krävdes för att nå målet. 

2. Syftet med lagen om upphandling är att alla aktörer inom EU ska ges samma förutsättningar att lämna anbud och därtill behandlas lika. Det betyder att ingen leverantör kan gynnas direkt och det är en verklighet som moderater måste följa. Lokala handlare som deltog i anbudsgivningen för matavtalet lyckades inte klara de uppställda kriterierna, därför vann ett företag utanför kommunen upphandlingen. Jag hoppas att lokala företag gör ett nytt försök när avtalet ska förhandlas på nytt.

3. Avtalet ger undersköterskorna en bättre arbetsmiljö då de många och tunga inköpen försvinner och ersätts med leverans till dörren vilket är en förutsättning för att kunna tillgodo göra sig den kompetens som hemtjänsttagarnas behov kräver.

4. Avtalet ger en påtagligt större valfrihet vid inköp då undersköterskorna och hemtjänsttagaren tillsammans beställer ur ett maximalt brett varuutbud. Ett system för ökad valfrihet för hemtjänsttagaren.

5. Transporterna av hembeställningarna sker med ett minimum av utsläpp och uppfyller de krav som ställdes i upphandlingen.

6. En lång rad moderatstyrda kommuner väljer att gå samma väg som Nyköping med samma leverantör.