Skoluniform kan motverka mobbning och segregation

Signaturen "Nils", anser att skoluniform har många fördelar, men klassisk skolklädsel som kavaj och slips är otidsenligt, och förordar jeans, t-tröja och collegetröja.

Signaturen "Nils", anser att skoluniform har många fördelar, men klassisk skolklädsel som kavaj och slips är otidsenligt, och förordar jeans, t-tröja och collegetröja.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2021-09-03 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Frågan om skoluniform i grundskolan har skapat flera förslag från många, bland annat från Polisen i Husby.

Orsaken skall vara att detta kan motverka mobbning och segregation framförallt bland elever med olika ekonomiska förutsättning.
Jag instämmer och tycker att alla sätt där man kan skapa gemenskap är viktigt. 

Men att införa en klassisk skolklädsel som t.ex. kortbyxor, kjol och kavaj med slips är otidsenligt.

Klädseln kan var anpassad och praktisk i skolan, förslagsvis blåjeans i modern stil, t-tröja och en collegetröja, kompletterad med en snygg jacka. Alla kläder i skolans färger och med tryck där skolans namn framgår. Kläderna kan vara obligatoriska under skoltid, fritidens kläder är frivilligt.

Vi har vissa områden där plikt råder, t.ex. skolplikt och värnplikt, hur skulle det se ut om värnpliktiga i tjänst skulle få möjlighet att uttrycka sin personliga stil i klädsel?

Skolklädsel innebär inte att inskränka den personliga kreativiteten men ändå kunna skapa gemenskap, kanske stolthet att visa upp tillhörighet.  Framförallt ger gemensamma skolkläder möjligheter till ekonomiska fördelar, inköp i större mängder kan pressa priser, framförallt när barnen växer ur sina kläder flera gånger på ett läsår. Möjligheter att påverka tillverkningsprocesser och miljömässig hantering, val av material, ställa krav på hur tillverkningen sker. Dessutom finns det möjlighet till second hand handel med kläder som knappt är använda. Återbruk!

Finns flera fördelar med skoluniform, kanske några nackdelar, men många möjligheter.