Den vassaste pennan går bortom orden

Den vässade pennan kan ge bästa bilden.

Utställningen Vässa pennan ger en utmärkt möjlighet att studera flera välkända tecknare och satirteckningar om demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet, hållbarhet och alla människors lika värde. På bilden syns några av Sara Granérs bidrag.

Utställningen Vässa pennan ger en utmärkt möjlighet att studera flera välkända tecknare och satirteckningar om demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet, hållbarhet och alla människors lika värde. På bilden syns några av Sara Granérs bidrag.

Foto: Olof Jonmyren

Krönika2021-09-07 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en anledning till att några av de mest intressanta samhällskommentarerna kommer via den tecknade bilden. Det går snabbare att ta in jämfört med en text, även om budskapet inte alltid är lättsmält eller något som stryker medhårs. Det här är ett, av flera, goda skäl att kika in på Sörmlands Museum i dagarna.

En tecknad bild eller en kombination av text och teckning ger ofta kraft åt skarpa budskap och uppmuntrar tanken. Den kan irritera, frustrera och provocera. Ungefär som all annan opinionsbildning, men när den tecknade kommentaren träffar rätt är den svåröverträffad. Där många ledartexter, tal och debattartiklar är avhängiga av sin samtidslogik i stunden kan bilden, kombinationen av text och tecknad bild, ha betydligt längre hållbarhet. Det tecknade kan vara ett knivskarpt sätt att förmedla spetsiga budskap, ofta i form av satir och ironi, sådant som lätt kan misstolkas och missförstås i en skriven text. 

I vår tid är det medvetna missförståndet kanhända ett ännu större problem för samtidsdiskussionen, men det är en annan historia.

En av de mest kända – och uppskattade – svenska politiska tecknarna var Ewert Karlsson (1918-2004). Signaturen EWK pryder en rad uppskattade och välspridda verk, teckningar som en gång gick som kommentarer, bland annat i tidningen Land och Aftonbladet. Några av dessa finns att ta del av i vandringsutställningen Vässa pennan, som just nu gästar Sörmlands Museum. Invigningen var i lördags, anordnad av Bygdegårdarnas Riksförbund och Södermanlands Hembygdsförbund. Utöver EWK bjuder utställningen också på tecknare som Magnus Bard, Sara Granér, Marja Nyberg och Max Gustafsson.

Den tecknade samtidskommentaren har inte lika ett stort utrymme i svenska medier som exempelvis i de amerikanska. De svenska dagstidningarnas strukturomvandlingstryck – digitaliseringen av så mycket i vår kommunikation och konsumtion –  har steg för steg begränsat utrymmet ytterligare. I sociala medier är utrymmet å andra sidan närmast obegränsat, men det är svårt att livnära sig på detta. Att synas bortom de egna hejarklackarna blir också allt svårare.

Vässa pennan fokuserar på ämnena demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet, hållbarhet och alla människors lika värde. Det är sådant som många sedan länge omfamnar, men som andra i dag till och med fnyser åt. Det fördomsfulla är lätt att förenkla. Det inskränkta är smalt nog att få plats på plakat. Pssa på och låt dig påminnas om hur budskap om medmänsklighet, medkänsla och mångfald också kan framföras med satir och udd, inom ramarna för det tankeväckande.

Olof Jonmyren är politisk redaktör.