Är Carlsson intresserad av de som bor på landsbygden?

Martina Johansson (C) erbjöd infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) ett besök i Vrena, men har ännu inte fått svar.

Martina Johansson (C) erbjöd infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) ett besök i Vrena, men har ännu inte fått svar.

Foto: Tommy Kägo

Debatt2023-08-02 05:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För mig och Centerpartiet, är det viktigt att alla som bor i Sörmland ska känna att man har ett värde och att alla företag och alla invånare har rätt till en fungerande vardag. Andreas Carlsson, Kd infrastrukturminister, svarar mig i en debatt i riksdagen att många personer drabbas av byggnationer och renoveringar som inte fungerar för de som bor i området och berörs av investeringarna. 

Vi verkar vara överens om att det är ett problem samtidigt som vi behöver göra investeringar för att samhället ska fortsätta att utvecklas. Min slutsats av det är att något behöver ändras och det handlar då inte enbart om samverkan mellan kommunen och aktuell myndighet utan det kanske är så enkelt så att det handlar om kommunikation med fler än de som får den möjligheten idag. 

I Sörmland har vi två större projekt som ofta återkommer till att man upplever nonchalans från de som är ansvariga. Det handlar då både om Vrenabron i Nyköpings kommun och kraftledningen som går genom Katrineholm, Flen, Nyköping och Oxelösunds kommuner. 

Markägare och boende i närheten har önskat en tidigare dialog, där man kan vara mer flexibel över var och på vilket sätt man inkräktar på deras marker och vardag. I samråd direkt med markägare hade kanske Vattenfall kunnat hitta alternativa dragningar som påverkat mindre och på så sätt fått fler nöjda markägare och färre överklaganden och det hade gått fortare att få till en byggnation. 

När det gäller byten av järnvägsbroar så kan olika arbetssätt behövas baserat på om det är mitt i byn bytet ska ske än om det är ute i skogen. I dag tenderar projekten ska ske på samma sätt oavsett var och vilka behov som uppstår. Vissa projekt behöver större kringåtgärder än andra, kanske göra avsteg från ett visst regelverk som bedöms lämpligt för helheten. I Vrena fallet hade Trafikverket behövt mer flexibla regelverk. Detta handlar inte enbart om mitt engagemang för Vrena utan för alla bygder i Sörmland och Sverige där de som bor i närområdet och för de företagare som verkar som påverkas negativt under en upprustning eller nybyggnation. 

För att han ska få lite inspiration när det gäller åtgärder som kan vidtas och som skulle ha kunnat vidtas om man från Trafikverket hade haft verktygen i just Vrenaexemplet - och för att bygga kunskap och förståelse – erbjöd jag Andreas Carlsson, KD, ett besök i Vrena, där han får välja dag för att tillsammans med mig träffa de som bor i Vrena för att få förståelse för vad som behöver förändras i regelverket för att det ska bli bättre för alla när viktiga infrastrukturprojekt genomförs.

Jag har hittills inte fått något förslag på datum, men det är inte försent än.

Jag hoppas ministern visar att han är intresserad av de som bor på landsbygden och deras möjligheter att leva ett fungerande liv och att företagen får förutsättningar att överleva även ett viktigt och efterfrågat brobyte.