Bankjobb försvinner men andra tillkommer

Bankjobb försvinner när många mindre kontor stängs, men det finns ingen anledning att tro att det totala antalet jobb blir färre. De blir bara annorlunda, skriver Jonas Grafström, nationalekonom, Ratio.

Bankjobb försvinner när många mindre kontor stängs, men det finns ingen anledning att tro att det totala antalet jobb blir färre. De blir bara annorlunda, skriver Jonas Grafström, nationalekonom, Ratio.

Foto: Jens Alvin

Debatt2020-09-22 05:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagarna kom nyheten att Handelsbanken stänger 180 av sina 380 kontor i Sverige. På den personliga nivån är det en tragedi för många, men på systemnivån är det inte oväntat. Den teknologidrivna strukturomvandlingen av ekonomin fortgår. Dessa bankjobb försvinner, men det finns ingen anledning att tro att det totala antalet jobb blir färre, de blir bara annorlunda. Den som vill vara kvar på arbetsmarknaden måste själv ta ett ansvar för att framtidssäkra sig.
 

När jag kontrollerar närvaro på mina nationalekonomikurser brukar jag ibland ställa en fråga till studenterna för att bryta isen. Ibland frågar jag var de ser sig själva om fem år. Studenterna är ekonomer, och många svarar att de kan tänka sig att jobba på bank. Ett bra jobb. Tryggt. Bra förmåner. Mitt råd till dem är – glöm det. 
Utvecklingen på 2000-talet har gått i en svindlande takt. Exempelvis, år 1997 hade Swedbank nästan 1 000 kontor. År 2016 fanns bara 248 svenska kontor kvar och 2019 hade antalet minskat till 173. 
 

På de mindre orterna kommer bankkontoren sannolikt att försvinna, och göra det i en hygglig takt. Vad som sker i banksektorn när det kommer till jobben kan dock ge oss en tankeställare. I denna orkan av kontorsnedläggningar – borde inte antalet bankanställda minska? Den som tar en titt på Bankföreningens årsrapporter från de senaste 20 åren kommer dock att upptäcka att antalet bankanställda är mer eller mindre oförändrat. 

Med tanke på hur branschen har förändrats kan vi gissa att många bankanställda helt enkelt har andra arbetsuppgifter i dag än de hade vid millennieskiftet. 
Nedskärningarna speglar kundernas ändrade beteenden. I dag är många av oss både vana och bekväma med att sköta våra bankärenden själva med hjälp av mobiltelefonen eller datorn hemma, och vill helst undvika att ödsla tid på att köa på något bankkontor. För varför skulle vi? Att köpa och sälja aktier och fonder är numera lätt och billigt jämfört med för tio år sedan.
 

Det finns tre lärdomar att dra:
1. Utvecklas eller avvecklas.
2. Jobben blir inte färre men snarare blir de sådana vi inte kunde drömma om för tio år sedan.
3. Fler sektorer kommer följa efter.


För 24 år sedan fanns knappt internet i svenska hem. För 12 år sedan var smartphones ovanliga. Om tolv år från idag kommer mest troligt en ny stor innovation ha kastat om världen som vi känner den. Så länge den som arbetar håller sin kompetens relevant är arbetsmarknaden en bra plats att vara på.