Behåll reduktionsplikten för barnens skull

Det är för barnen och framtida generationers skull vi behöver reduktionsplikten, för att kunna minska utsläppen från biltrafiken. Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill i stället stärka kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna på tåg och bussar, skriver Maria Carlén Lindwall (MP) och Björn Åslund (MP) med flera.

Det är för barnen och framtida generationers skull vi behöver reduktionsplikten, för att kunna minska utsläppen från biltrafiken. Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill i stället stärka kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna på tåg och bussar, skriver Maria Carlén Lindwall (MP) och Björn Åslund (MP) med flera.

Foto: Björn Åslund

Debatt2023-05-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen säger att de sänker reduktionsplikten för barnfamiljernas skull. Men det är ju bakvänd politik. Det är för barnen och framtida generationers skull vi behöver reduktionsplikten, för att kunna minska utsläppen från biltrafiken. Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill se en helt annan energi- och klimatpolitik.

Vi kan utgå från Naturvårdsverkets analys. Man anser det blir omöjligt att nå Sveriges klimatmål utan reduktionsplikten. Ändå har regeringen beslutat att den ska sänkas. 

Om Sverige missar klimatmålet för vägtrafiken till 2030 riskerar staten att behöva köpa utsläppsutrymme från EU:s utsläppshandel. Beräkningar tyder på en kostnad på cirka 40 miljarder kronor, något som i slutändan drabbar alla skattebetalare. Dessutom avvisar bränsletillverkarna regeringens löften om 5,50 kr billigare bränsle, snarare blir det bara ett par kronor.

 

Reduktionsplikten kan vara en ekonomisk belastning för barnfamiljer, och andra, som behöver bilen för att ta sig till jobbet. Miljöpartiet ser att det finns andra alternativ till kompensation. Vi vill ha en politik som riktar sig till människor med låga inkomster, vare sig man har bil eller inte. Alla ska ha råd att både bo, äta och resa:

• Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill stärka kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna på tåg och bussar, bland annat för att underlätta för låginkomsttagare. Bensin- och dieselpriser har ökat, men biljettpriserna i kollektivtrafiken har ökat ännu mer. Miljöpartiet de gröna vill också införa ett Sverigekort som ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Det ska gälla på bussar och tåg i hela landet. 

• Miljöpartiet vill ha ett avståndsbaserat reseavdrag som är lika för alla färdmedel, vilket skulle gynna dem som bor på landsbygden. En sådan förändring var de flesta riksdagspartier ense om före valet, men regeringen valde att inte genomföra den. 

• Miljöpartiet vill också ha ekonomiska reformer som gör det lättare att klara vardagens kostnader. Den gröna skatteväxlingen behöver fortsätta, med sänkta inkomstskatter för låg- och medelinkomsttagare och högre kostnader för miljöskadliga produkter. Vi vill även se sänkt matmoms och fortsatta bostadsbidrag för de som har lägst inkomster.

Miljöpartiet de gröna vill bygga ett jämlikt och jämställt samhälle där vi gjort allt som står i vår makt för att minska klimatpåverkan.