Behöver Nyköping verkligen ett Biltema?

Om ett stort företag flyttar hit som är i direkt konkurrens med ett betydande antal lokala småföretag, då måste vi ta hänsyn till mer än bara miljöperspektivet. Hållbarhet handlar inte bara om miljö, skriver Gary Baker, Nyköping.

Om ett stort företag flyttar hit som är i direkt konkurrens med ett betydande antal lokala småföretag, då måste vi ta hänsyn till mer än bara miljöperspektivet. Hållbarhet handlar inte bara om miljö, skriver Gary Baker, Nyköping.

Foto: Jimmy Persson

Debatt2022-02-03 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Majoriteten av rösterna mot att Biltema bygger en ny butik i Nyköping har varit fokuserade på miljöpåverkan. Ökad trafik och att hugga ned skog är verkligen värda att diskuteras av Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden när den behandlar Biltemas bygglovsansökan den 1 februari.

Men jag skulle vilja lägga min röst till debatten ur tre nya perspektiv. Jag har sett Kalifornien växa från 14 till nästan 40 miljoner invånare under min livstid, jag har arbetat med hållbarhet i Sverige för ett stort konsultföretag och, viktigast av allt, är en relativt ny Nyköpingsbo.

Min oro för Biltemas planer handlar mindre om miljöpåverkan, även om jag tycker att trafikplaneringen i Gustafsberg är hemsk. Och vem vill inte rädda våra skogar? Nej, min oro är de sociala och ekonomiska konsekvenserna för de många småföretagare i Nyköping, vars inkomster kommer att hotas av att öppna ett nytt 7 500 kvadratmeter "stor låda"- varuhus.

Jag har sett det många gånger i Kalifornien där småföretag tvingas stänga igen eftersom de inte kan konkurrera med företagsjättar. Jag befarar att det blir så i Nyköping. Om ett stort företag flyttar hit som är i direkt konkurrens med ett betydande antal lokala småföretag, då måste vi ta hänsyn till mer än bara miljöperspektivet. Hållbarhet handlar inte bara om miljö.

I dag pratar vi om ESG — så kallade miljö, sociala och styrande (inklusive ekonomiska) effekter — och vikten av att hitta en balans mellan dessa tre pelare i hållbarhet. Småföretag inom bilbranschen, som kan komma att gå i konkurs, kommer att få stora ekonomiska och sociala konsekvenser som kommer att påverka våra vänner och grannar, resultera i lägre skatteintäkter och mer generellt göra Nyköping till en tråkigare plats att handla eller göra affärer i.

Jag växte upp på 1960- och 1970-talet med Kaliforniens bilism. Sörmlands kärlek till bilar var därför en trevlig och oväntad överraskning när jag flyttade till Nyköping för två år sedan. Kanske är det ANA:s historia som bidragit till denna pulserande kultur som fortfarande ger spänning och leenden under varma sommarkvällar. Låt oss inte gå på fel väg som många andra städer har gjort, genom att glömma värdet av lokalt-ägda företag och deras bidrag till en god och berikande samhällskänsla.