Bergshammar – är skolans framtid i fara?

När den nya landsbygdsstrategin skall utarbetas måste landsbygdsskolorna finnas kvar och tillåtas utvecklas i stället för att man tar bort klasser lite då och då, skriver Maud Wachtmeister (KD).

När den nya landsbygdsstrategin skall utarbetas måste landsbygdsskolorna finnas kvar och tillåtas utvecklas i stället för att man tar bort klasser lite då och då, skriver Maud Wachtmeister (KD).

Foto: Malén Eneberg

Debatt2023-05-06 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är med bestörtning vi tar del av hur elever och föräldrar vid Bergshammars skola blir behandlade av skolledningen på skolan och i Nyköpings kommun. 

Att det har givits ”erbjudande” eller ”förslag” för att föräldrar skall flytta sina barn till Svalsta skola när beslutet i princip är taget att lägga ner klass 5/6 är att invagga föräldrar i falska förhoppningar – för skolledningen och de styrande i barn- och utbildningsnämnden vill inte erkänna sina redan tagna beslut. 

Att bjuda in till föräldramöte några gånger för en dialog och att inte lyssna på föräldrarna rimmar illa med vad som står i Skolverkets läroplan, där det bland annat står att läsa: ”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt deltaga i samhällslivet. Den skall utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar.” 

Detta demokratiansvar verkar ha tagit slut när det når skolchef och skolledningen, då föräldrarna till barnen blev tillsagda att inte berätta något för barnen. Detta upprepades efter varje dialogmöte. Det är inte förenligt med FN:s barnkonvention, numera lag i Sverige. 

Anledningarna till att så många barnfamiljer söker sig ut från Nyköpings centralort till de mindre orterna på landsbygden är säkert flera. Men en anledning kan vi vara säkra på. Det är den att föräldrar vill att barnen skall få sin skolgång i en lugn skolmiljö med närhet till hemmet. 

Om de styrande i kommunen lägger ner småskolorna på landsbygden slår man undan den sammanhållande faktorn i bygden där mycket av den sociala kontakten sker.

Invånare på landsbygden är vana att klara det dagliga livet själva. Det som invånarna i centralorten får med automatik existerar knappt på landsbygden; skötsel av gata, hamn, park. (Skolor).  Övergångsställe vid skolorna. Säker skolväg. Gatubelysning. Vatten och avloppsanläggningar. Snöröjning. Listan kan göras lång och den finansieras via skattsedeln. Samma skattesats på landet som i staden…. 

När den nya landsbygdsstrategin skall utarbetas måste landsbygdsskolorna finnas kvar och tillåtas utvecklas i stället för att man tar bort klasser lite då och då. Till slut finns ingen skola kvar – förutom i centralorten.