Bilen är en del av en fantastisk omställning

Nya elbilar måste kunna laddas. Det behövs god tillgång till parkering. Långsamladdning nattetid är bäst för själva batteriets livslängd och därmed mest hållbart, men också på en tid när vårt i många stycken sköra elnät har lägre belastning, skriver Tommy Letzén, MRF.

Nya elbilar måste kunna laddas. Det behövs god tillgång till parkering. Långsamladdning nattetid är bäst för själva batteriets livslängd och därmed mest hållbart, men också på en tid när vårt i många stycken sköra elnät har lägre belastning, skriver Tommy Letzén, MRF.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2022-09-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I valtider duggade förslagen till lösningar på Sveriges problem tätt. Inte minst har frågan om bränslepriserna hamnat högt upp på agendan. Det är inte konstigt med tanke på hur prisutvecklingen för drivmedel har sett ut det senaste året. Men lika viktigt som att lösa de akuta problemen är att politiken är långsiktig och att förslagen som läggs fram håller över tid. 

Transportsystemet är en del av ryggraden i ett modernt välfärdsland. Åtta av tio personresor görs med bil i Sverige. Människor behöver bilen i vardagen för att livet ska fungera. Mot bakgrund av detta är det en positiv nyhet att antalet bilar i trafik passerade fem miljoner i Sverige i mars 2022. Hela 42 683 fler personbilar var i trafik i slutet av 2021 jämfört med året innan (Trafikanalys), trots all osäkerhet i omvärld och konjunktur. Det visar tydligt hur viktig bilen är. 

Man får heller inte glömma att branschen är en viktig arbetsgivare. Över 40 000 personer arbetar inom bilhandel och bilverkstäder i Sverige. Fordonstillverkarna inklusive leverantörer sysselsätter cirka 155 000 och 240 000 personer arbetar inom transportnäringen. Inte sällan är det ungdomar och personer med utländsk bakgrund som jobbar här. 

I hela transportsektorn pågår nu en fantastisk omställning mot mer hållbarhet. Nya bränslen och elektrifiering bidrar till detta. Jämfört med 1990 års nivå var utsläppen av växthusgaser från personbilar 27 procent lägre år 2021. I takt med att allt fler moderna bilar introduceras på marknaden kommer denna positiva utveckling att accelerera. 

Nya elbilar måste kunna laddas. Därför behövs god tillgång till parkering. Långsamladdning nattetid är bäst för själva batteriets livslängd och därmed mest hållbart men också på en tid när vårt i många stycken sköra elnät har lägre belastning. Här behöver kommuner och andra aktörer göra mer för att på allvar få fart på tillskapandet av nya laddplatser, både vid bostäder och publika. Motorbranschen har själva försökt bidra genom att många handlare och verkstäder har skapat laddstationer vid sina verksamheter. Ett viktigt bidrag.

Då fler får tillgång till bil behövs också fler och väl underhållna vägar. Det är dags att investera i infrastrukturen på allvar och fördela resurserna efter hur svenska folket faktiskt reser. Det vore ett sätt att skapa långsiktig hållbara förutsättningar för människors mobilitet. 

När antalet bilar slår rekord och utsläppen sjunker måste planeringen möta behovet från den moderna bilismen. Vi i branschen tar vårt ansvar, nu är det dags för politiker och myndigheter att ta sitt.