En arbetsgivare som har ambitiösa hållbarhetsmål bidrar inte bara till samhället, utan stärker även sitt arbetsgivarvarumärke. De flesta vill nämligen jobba på en arbetsplats som delar ens egna värderingar, inte minst när det kommer till hållbarhet. Arbetsgivare som har högt satta hållbarhetsambitioner har därför att vinna på att även dela med sig av dem.
Det ser dock dystert ut både inom kategorierna social och miljömässig hållbarhet. En undersökning ManpowerGroup gjort bland 536 arbetande svenskar visar att endast 18 procent uppger att arbetsgivaren bidrar till att förbättra samhället genom att skydda eller bevara miljön, och endast 33 procent uppger att arbetsgivaren främjar hälsa och välmående.
Det är inte direkt förtroendeingivande siffror, men vi är också övertygade om att många arbetsgivare gör mer än vad undersökningen vittnar om.
Jag vill därför skicka med tre råd till Sörmlands arbetsgivare som vill höja sitt omdöme inom hållbarhet.
1. Involvera medarbetarna
Skapa internt engagemang genom att låta hållbarhetsarbetet genomsyra hela organisationen i både ord och handling. Genom att ta ett helhetsgrepp om hållbarhetsfrågorna och lyfta arbetet med både social och miljömässig hållbarhet finns en stor möjlighet att bygga intern stolthet och kompetens samtidigt som det bidrar till att hålla en hög ambitionsnivå.
2. Förankra era klimatmål
Utnyttja möjligheten att få era hållbarhetsmål validerade av Science Based Target Initiative, en metod för att hjälpa företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Genom att använda en extern partner till att mäta hållbarhetsmålen blir det också lättare att fokusera arbetet där det gör störst nytta.
3. Berätta om era framsteg
Mer än hälften, 56 procent, anser att deras arbetsgivare gör för lite för att främja klimat- och miljömässig hållbarhet, visar undersökningen. Ambitionen behöver öka samtidigt som företagen behöver bli bättre på att prata om de framsteg som går att validera. Berätta om ambitioner och utmaningar inom klimat- och hållbarhetsområdet. Var inte rädd för att kommunicera, även om ni inte nått alla mål ännu!
Det är dags för Sörmlands arbetsgivare att höja tilliten för hållbarhetsarbetet och visa att de tar det på allvar.
Dags för Sörmlands arbetsgivare att höja betyget i hållbarhet
Arbetsgivare har lågt förtroende bland sina anställda när det kommer till hållbarhetsarbetet. För att kunna konkurrera om kompetens är det dags för Sörmlands arbetsgivare att höja omdömet i hållbarhet, skriver Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup.
Foto: Manpowergroup
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.