De centrala stationslägena är starkt kostnadsdrivande

Länkade tåg till externa stationer kan tillämpas både för Norrköpings och Linköpings samt flera andra tätorters anslutning till de nya stambanorna, skriver Tore Jansson.

Länkade tåg till externa stationer kan tillämpas både för Norrköpings och Linköpings samt flera andra tätorters anslutning till de nya stambanorna, skriver Tore Jansson.

Foto: Per Olsson/arkiv

Debatt2020-11-06 05:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen har uppdragit åt Trafikverket att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter angående nya stambanor för höghastighetståg för sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö inom en total investeringsram på 205 miljarder kronor i 2017 års prisnivå.

En utgångspunkt är att alternativen ska ge kortare restider som främjar en tydlig överflyttning av resor med flyg samt öka kapaciteten för person- och godståg i den totala järnvägsanläggningen. Analysen ska innehålla en bedömning av möjliga järnvägskorridorer/sträckningar, alternativa hastighetsstandarder och tekniska utformningar för olika delar av banan samt alternativ för lokalisering och utformning av stationslägen och bibanor. Nya alternativ bör kartläggas och, om de är samhällsekonomiskt och klimatmässigt mer effektiva, analyseras.

I uppdraget betonas kravet att konkurrera med flyget Stockholm–Göteborg/Malmö. Det betyder att kortast möjliga väg för den interregionala tågtrafiken måste väljas, samtidigt som anslutningen av den regionala tågtrafiken måste ske så enkelt och effektivt som möjligt. Hastighetsbegränsningar på stambanorna måste bli så få och korta som möjligt.

Den låsta investeringsramen innebär att alla stenar måste vändas på och det krävs ett nytänkande med nya kvastar som sopar rent i alla gamla hörn som kommunerna i Ostlänkenprojektet och Sverigeförhandlingen målat in sig i utan hänsyn till kostnader på grund av barriäreffekter och stadsmiljö.

Kjell Håkansson, tidigare ledamot i Ostlänkens styrelse, och jag har under lång tid pläderat för att Nyköpings resecentrum anknyts till Ostlänken vid Skavsta flygplats via TGOJ-banan med länkade tåg, som är en etablerad teknik både nationellt och internationellt. I KTH:s studie ”Europakorridoren: Kapacitet och restider”, Oskar Fröidh/Jennifer Warg, augusti 2013, föreslås att den ska användas för anslutning till stambanan.

Länkade tåg till externa stationer kan tillämpas både för Norrköpings och Linköpings samt flera andra tätorters anslutning till de nya stambanorna. Principen är kostnadseffektiv och medför förutsättningar för en god regional utveckling och bidrar samtidigt till Europakorridorens förverkligande. Den uppfyller också regeringens krav på en restid som kan konkurrera med flyget Stockholm–Göteborg/Malmö, särskilt om hänsyn tas till den tid som flygresenärer lägger på anslutning och boarding.

Ur kapacitetssynpunkt måste fjärr- och regionaltåg ha samma hastighet. Hur hög är både en kostnads- och miljöfråga. Ju högre hastighet desto större energiförbrukning, miljöpåverkan och anläggningskostnader. Stockholm Skavstas flygplats roll i ett nationellt och internationellt kommunikationssystem för tåg och flyg får inte tappas bort!